Tegenwoordig bestaan er allerlei soorten trainingen in verschillende leervormen. Eén manier om onderscheid te maken is door de content op te splitsen in micro- en macrolearnings. In deze blog leggen we uit wat het verschil is tussen de twee, en hoe je beide vormen aanbiedt met een bedrijfsacademy.
In Studytube's gratis Learn Together Academy, speciaal ontwikkeld voor thuiszittend Nederland in coronatijd, kan je alvast eens kijken hoe een online academy eruitziet, en hoe de gebruiksvriendelijkheid ervan leren kan stimuleren in jouw organisatie.
Voorheen was het belangrijkste doel van een training het klaarstomen van medewerkers, zodat zij in staat zijn hun functie naar behoren uit te voeren. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan introductietrainingen, inwerktrajecten of projectmanagementvaardigheden. Deze complete trainingen richten zich op het leren van iets nieuws en noemen wij macrolearnings.
In de huidige lerende maatschappij zijn enkel macrolearnings niet toereikend genoeg meer. Naast het leren van iets nieuws, is de moderne werknemer ook op zoek naar inspirerende content of de oplossing voor een relatief makkelijk op te lossen probleem. Deze leermomenten noem je microlearnings.
Macrolearnings zijn gericht op het aanleren van een compleet veld, domein of competentie. Denk dan bijvoorbeeld aan de projectmanagementmethode PRINCE2, digital marketing, cybersecurity of een nieuwe sales methodologie. Je kunt je deze methodes niet in 15 minuten eigen maken. Om dit onder de knie te krijgen, heb je een gedegen tijdsinvestering nodig.
Een microlearning betreft content die we snel lezen, bekijken en consumeren; doorgaans in minder dan 15 minuten. Dit kan een video, blog, whitepaper of een set van vragen zijn die onderwerp- of probleemgestuurd zijn. Deze trainingsvorm richt zich op een acuut probleem, zoals bijv. "Hoe moet ik mijn uren in ons SAP-systeem registreren?" of "Hoe maak ik een draaitabel in Excel?"
Microlearnings helpen je dus om jouw dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren zonder dat hier een complete online, klassikale of blended training voor nodig is.
Eigenlijk kun je een bedrijfsacademy, ook wel online academy genoemd, zien als het centrale punt van waaruit je leren en ontwikkelen binnen de organisatie faciliteert en stimuleert. Een online academy is dus de verzamelplek van alle trainingen en cursussen die jouw medewerkers kunnen volgen. Dit geldt voor online, klassikale en blended trainingen.
Met een bedrijfsacademy kan je de juiste macrolearning zoeken, aanvragen en - in het geval van een online training - direct volgen vanuit één en dezelfde academy.
Daarnaast is het mogelijk om relevante microlearnings aan de online academy toe te voegen. Dit kan zowel door de manager/beheerder als door de medewerker zelf. Vervolgens is het mogelijk om op de microlearnings te reageren en de relevantie te beoordelen. Zo creëer je een plek waarin interactie mogelijk is.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een bedrijfsacademy in te richten. Het mooie daarvan is dat je jouw academy dus helemaal naar eigen voorkeuren kunt vormgeven. Je bepaalt zelf welke training relevant is en in de bibliotheek komt te staan, en welke microlearnings nuttig zijn voor jouw medewerkers.