Een nieuwe generatie medewerkers zet voorzichtig haar eerste stapjes op de werkvloer: generatie Z! We leggen uit wie generatie Z is, wat hun sterke punten zijn en ontkrachten hardnekkige mythes. Zo help je deze starters hun talenten in te zetten voor jouw organisatie en hen te excelleren in hun werk.
We noemen jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010, generatie Z. Wat deze generatie zo totaal anders maakt dan hun voorgangers, is dat ze zich geen leven zonder internet kunnen voorstellen. Voor deze digital natives is het er altijd geweest. Ze groeiden op in een onzekerdere wereld dan Millennials, gekleurd door de financiële crisis en dreiging van terrorisme. Een deel van hen was klein tijdens 9-11. Wat Generatie Z nog meer onderscheidt, is dat ze opgevoed zijn door een nuchtere generatie X-ouders. Hun opvoedstijl kenmerkt zich door de vraag ‘is mijn kind klaar voor de wereld?’. Precies tegenovergesteld aan de opvoedstijl waarmee babyboomers hun Millennial-kinderen hebben opgevoed. Over Generatie Z wordt dan ook gezegd dat zij realistischer en conservatiever zijn dan de ‘dromerige’ Millennials. Toch is Generatie Z allesbehalve conservatief tegenover diversiteit. Zij staan erg open voor etnische, culturele en seksuele verschillen en vrijheid.
Deze digital natives nemen ongeëvenaarde technische vaardigheden mee de werkvloer op. Van jongs af aan zijn ze gewend om te gaan met technologie, social networking en meerdere beeldschermen tegelijkertijd. Niet alleen spreken ze de taal van computers, video(games) en internet accentloos, in tegenstelling tot de oudere digital immigrants, die pas op latere leeftijd kennis maakten met het internet, voor wie dit een tweede taal is. Jongeren zijn gewend enorme hoeveelheden informatie op zich af te krijgen. Ze filteren die en bepalen in 8 seconden wat relevant is. En doordat ze geleerd hebben om te gaan met meerdere schermen en informatiestromen tegelijkertijd, blinken ze uit in multitasken! Generatie Z is zich bewust van hun digitale voorsprong op oudere generaties. Ze maken zich zorgen over hoe deze generatiekloof in techniek hun leven en carrière gaat beïnvloeden.
Leergierig
Net als Generatie Y is Generatie Z ondernemend en leergierig. Ze willen gecoacht worden en regelmatig feedback krijgen. Bij persoonlijk contact met de leidinggevende of senior collega’s hebben zij veel baat. Hierdoor kunnen zij hun soft skills beter ontwikkelen, zoals communicatie, creativiteit en kritisch denken.
Ondernemend
Hun ondernemerschap is veelal terug te zien door gen z’ers die naast hun opleiding geen traditioneel bijbaantje hebben, bijvoorbeeld in de horeca of een krantenwijk, maar ondernemer zijn. Zij laten zich inspireren door de coole start-up cultuur en succesverhalen die daarover verschijnen in de media. 72 procent van de gen z’ers zegt voor zichzelf te willen beginnen.
Realistisch
Ze denken goed na over hun studiekeuze en kiezen vaker voor iets waar ze geld mee kunnen verdienen dan waar hun hart echt ligt. Hierin verschilt deze generatie van hun minder realistische voorgangers. Meisjes kiezen steeds vaker voor een STEM- traject: science, technology, engineering and mathematics.
Onze kennissamenleving, die steeds minder gericht is op industrie, en meer op dienstverlening, vraagt andere vaardigheden van medewerkers. Startersfuncties van nu zijn echt anders dan in jouw tijd. Waar babyboomers begonnen met de telefoon aan te nemen, vragen we van starters anno 2018 of ze cijfers willen analyseren. En oh ja: of ze die data eerst wel even zelf willen zoeken en selecteren welke écht nodig is. De andere invulling van startersfuncties en de verschillende communicatiestijlen van jonge en oudere medewerkers, maken het uitdagend om Gen Z goed in te werken.
Hoe snel en digitaal vaardig Millennials en Generatie Z ook zijn, ze hebben wel behoefte aan leermeesters op de werkvloer. Nu nog de taak aan organisaties om te zorgen dat ze kunnen communiceren en kennis kunnen uitwisselen. Doordat Gen Z zich zo enorm digitaal heeft ontwikkeld, zijn hun sociale en communicatieve vaardigheden minder aan bod gekomen. Informeel leren werkt voor generatie Z niet door naast de senior te gaan zitten, mee te kijken en vragen te stellen. Deloitte waarschuwt dat het gebrek aan communicatieve en sociale vaardigheden van Generatie Z een belemmering kan zijn bij de kennisoverdracht tussen verschillende generaties. Dit kan een probleem worden als de oudere medewerkers met pensioen gaan.