Op deze blog kon je eerder al meer lezen over de 4 belangrijkste voordelen van microlearnings, maar nu is het tijd voor actie! Hoe maak je een effectieve microlearning? Hoe begin je en waar moet je allemaal rekening mee houden? De antwoorden lees je hier.
Microlearnings, ook wel rapid e-learning genoemd, zijn korte leerinterventies of "leersnacks", die probleemgestuurde informatie geven over één specifiek onderwerp. Ze bestaan in allerlei vormen en maten. Vele organisaties vinden de leermethode goed passen in onze snel veranderende en drukke maatschappij.
Bij microlearnings verwacht je publiek dat het meteen een antwoord krijgt op zijn vraag. Bied daarom jouw informatie aan in een hapklaar brokje. De volgende tips helpen je daarbij.
Voor wie maak je dit korte leermoment? Als je je doelgroep grondig kent en begrijpt, weet je precies welke content ze interessant vinden - en wat ze uiteindelijk zullen delen met hun peers.
Wat moet de cursist uiteindelijk onthouden? Het antwoord op deze vraag is het leerdoel. Focus op één leerdoel per microlearning, zoals bijvoorbeeld "Na het volgen van deze microlearning weet de student hoe je een presentatie opbouwt" of "Aan het einde weet de student hoe proces X werkt".
Wees to the point. Vertel geen eindeloze verhalen rond je centrale onderwerp, maar beperk je tot de zaken die de cursist écht moet weten. Bied eventuele details of nice to knows aan als hyperlinks, zodat de cursist kan doorklikken als hij of zij dat wil.
Hoe wil jij je content presenteren? In een filmpje? Of liever in een blogartikel, whitepaper of interactief spelletje? Elk type medium kost tijd, de ene vorm wat meer dan de andere. Een video maken duurt bijvoorbeeld langer dan een artikel schrijven.
Mensen leren het best als de inhoud relevant is. Oftewel: als ze zich herkennen in een situatie en ze het geleerde achteraf kunnen toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden.
Geef dus voldoende praktijkvoorbeelden en laat deze doorheen de gehele training terugkomen. Houd deze voorbeelden zo simpel mogelijk, zodat ze de cursist niet afleiden van de kernboodschap.
Jouw learning bite moet de cursist prikkelen, inspireren, aan het denken zetten of meteen aan het werk zetten. Daag de cursist dus uit om de kennis in een andere context toe te passen. Op die manier onthoudt hij of zij de verworven informatie beter.
Korte leerinterventies zijn ideaal voor drukke en snel afgeleide lerende medewerkers. Zij kunnen hiermee kennis opdoen wanneer het hen goed uitkomt.
Bedenk wel dat deze leersnacks de traditionele online of klassikale trainingen niet kunnen vervangen. Wel kunnen ze een (blended) leerprogramma aanvullen.