Studytube Blog

Hoe maak je een microlearning?

Geschreven door Nienke Aning | 20 september 2017

Op deze blog kon je eerder al meer lezen over de 4 belangrijkste voordelen van microlearnings, maar nu is het tijd voor actie! Hoe maak je een effectieve microlearning? Hoe begin je en waar moet je allemaal rekening mee houden? De antwoorden lees je hier.

Microlearnings: leersnacks voor één onderwerp

Microlearnings, ook wel rapid e-learning genoemd, zijn korte leerinterventies of "leersnacks", die probleemgestuurde informatie geven over één specifiek onderwerp. Ze bestaan in allerlei vormen en maten. Vele organisaties vinden de leermethode goed passen in onze snel veranderende en drukke maatschappij.

De basisprincipes van microlearnings

  • Kort: geef alleen de informatie die jouw doelgroep nodig heeft;
  • Visueel: gebruik illustraties, opsommingstekens of genummerde lijstjes;
  • Herhaling: laat je belangrijkste conclusie meerdere keren terugkomen;
  • Up to date: zorg dat alle informatie actueel is én blijft.

Hoe maak je een effectieve microlearning?

Bij microlearnings verwacht je publiek dat het meteen een antwoord krijgt op zijn vraag. Bied daarom jouw informatie aan in een hapklaar brokje. De volgende tips helpen je daarbij.

Tip 1: Ken je publiek

Voor wie maak je dit korte leermoment? Als je je doelgroep grondig kent en begrijpt, weet je precies welke content ze interessant vinden - en wat ze uiteindelijk zullen delen met hun peers.

Tip 2: Bepaal één leerdoel

Wat moet de cursist uiteindelijk onthouden? Het antwoord op deze vraag is het leerdoel. Focus op één leerdoel per microlearning, zoals bijvoorbeeld "Na het volgen van deze microlearning weet de student hoe je een presentatie opbouwt" of "Aan het einde weet de student hoe proces X werkt".

Tip 3: Focus op het antwoord op de kernvraag

Wees to the point. Vertel geen eindeloze verhalen rond je centrale onderwerp, maar beperk je tot de zaken die de cursist écht moet weten. Bied eventuele details of nice to knows aan als hyperlinks, zodat de cursist kan doorklikken als hij of zij dat wil.

Tip 4: Kies de vorm

Hoe wil jij je content presenteren? In een filmpje? Of liever in een blogartikel, whitepaper of interactief spelletje? Elk type medium kost tijd, de ene vorm wat meer dan de andere. Een video maken duurt bijvoorbeeld langer dan een artikel schrijven.

Tip 5: Gebruik realistische voorbeelden

Mensen leren het best als de inhoud relevant is. Oftewel: als ze zich herkennen in een situatie en ze het geleerde achteraf kunnen toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Geef dus voldoende praktijkvoorbeelden en laat deze doorheen de gehele training terugkomen. Houd deze voorbeelden zo simpel mogelijk, zodat ze de cursist niet afleiden van de kernboodschap.

Tip 6: Spoor kijkers aan hun eigen context te ontwikkelen

Jouw learning bite moet de cursist prikkelen, inspireren, aan het denken zetten of meteen aan het werk zetten. Daag de cursist dus uit om de kennis in een andere context toe te passen. Op die manier onthoudt hij of zij de verworven informatie beter.

Microlearnings als leerzame "pauze"

Korte leerinterventies zijn ideaal voor drukke en snel afgeleide lerende medewerkers. Zij kunnen hiermee kennis opdoen wanneer het hen goed uitkomt.

Bedenk wel dat deze leersnacks de traditionele online of klassikale trainingen niet kunnen vervangen. Wel kunnen ze een (blended) leerprogramma aanvullen.