Learning management system
Lerende organisatie
Generatiemanagement
Onboarding

Hoe Manpower flexmedewerkers aan zich weet te binden

  • Picture of Robert van den Eeckhout

    Robert van den Eeckhout

  • 3 april 2020

Geesje Leijenaar is binnen Manpower verantwoordelijk voor de ontwikkeling van flexmedewerkers. Tijdens het Uitzend Event 2019 deed Geesje uit de doeken waarom opleiden zo belangrijk is voor Manpower. En welke ontwikkelingen deze trend in een stroomversnelling hebben gebracht.

Flexmedewerkers: een eigen L&D-team

Manpower heeft een apart Learning & Development-team voor de ontwikkeling van flexmedewerkers. Naast ontwikkelingstrajecten voor flexmedewerkers worden ook klantspecifieke modules en leerlijnen gemaakt. Zo zijn flexmedewerkers extra goed voorbereid op hun nieuwe baan. En daar zijn klanten van de uitzendorganisatie blij mee. Want door flexmedewerkers vooraf een toets te laten maken hebben ze alle theorie alvast doorgenomen. En zo kunnen ze sneller aan de slag.

Uitdagingen

Een van de problemen waar Manpower mee worstelt is de mismatch op de arbeidsmarkt. "Voor sommige vacatures kun je nu eenmaal niet de mensen vinden om deze te vervullen," aldus Geesje. Een goed voorbeeld hierbij zijn heftruckchauffeurs. En daarbij is opleiding een hele goede oplossing. "Daarom hebben wij nu twee loodsen met trainers, waar je in drie dagen je certificaat kunt halen. En vooraf krijgen ze een online training via Studytube."

Daarnaast is volgens Geesje ook het leergedrag de afgelopen jaren veranderd. Een van de tekenen is de interesse van werkgevers voor bijscholing. "Inmiddels wil zo'n 84% van hen investeren in bijscholen". In 2011 was dit nog maar 21%. Daar komt bij dat medewerkers in steeds kortere cycli worden opgeleid. Zonder bijscholing ontstaat er een steeds groter gat tussen wat je uit je studie hebt geleerd en wat je in je werk daadwerkelijk nodig hebt.

Ook de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) heeft de noodzaak van opleiden vergroot. "Zodra iemands opdracht ophoudt, moeten we vanaf dag 1 een transitievergoeding betalen. Voorheen was dat pas na 2 jaar. Iemand die weggaat kost daarmee geld, dus die kunnen we beter behouden."

De oplossing: scholing met Studytube

Groeipaden en consultants

Als er dan geen vacatures voorhanden zijn, is scholing de meest logische stap. Daarnaast kun je deze scholingskosten weer aftrekken van de transitievergoeding. "We bieden nu complete groeipaden aan: niet meer alleen opleiden voor de functie, maar we willen onze flexmedewerkers echt een loopbaan kunnen bieden."

Dat doet Manpower met een heel team, waarbij de consultants een sleutelrol hebben. Zij gaan constant het gesprek aan met de flexmedewerkers. Welke stap willen ze maken? En hoe blijven ze relevant? "Door ze zelf assessments te laten maken in Studytube, maken we het graag gemakkelijk voor onze consultants."

Het belang van de consultants had Manpower vooraf onderschat. "Toen we het eenmaal hadden neergezet, dachten we: zo'n 200 online trainingen om gratis te volgen, daar zullen ze ontzettend blij mee zijn." Maar uiteindelijk gebeurde er niet zoveel. Juist door de consultants een expliciete taak te geven in de begeleiding kwam het van de grond.

Academies en externe trainingen

Waar heeft Manpower Studytube nog meer voor ingezet? "We hebben academies gemaakt voor industry, logistiek en klantcontact. Wat zijn de schaarsteprofielen? Dat zijn functies waarvoor veel vacatures zijn en weinig mensen beschikbaar. Zo kwam ook de opleiding tot heftruckchauffeur van de grond."

Naast de 3000 interne trainingen worden nog eens 3000 trainingen extern geboekt. "Dat deden we altijd handmatig. Heel veel telefoontjes plegen, Excel-sheets invullen, heen en weer mailen: vaak ging het fout." Nu alles geautomatiseerd is, kost het boeken van een opleiding 10 minuten in de plaats van 30.

Get started with skill-based learning today

We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.

Book a demo