Voor horecaspecialist Vermaat bleek de coronacrisis hét moment om medewerkers te enthousiasmeren om zichzelf te ontwikkelen. In korte tijd zijn er maar liefst 33.000 online trainingen gestart. Horen hoe Vermaat dat voor elkaar kreeg? Dat kan tijdens ons live webinar op donderdag 9 juni om 11.00 uur. Talent & Development Manager Niels Gerritse laat je dan een kijkje nemen in de keuken van Vermaat.
Vermaat is misschien geen “household name”, maar je komt de horecaorganisatie vaker tegen dan je denkt. Vermaat is met ruim 5000 medewerkers en zo’n 400 vestigingen namelijk een van de grotere spelers in Nederland en verzorgt de catering in ziekenhuizen, musea, dierentuinen, luchthavens, banken en ketens als Intratuin en La Place. Dat doet de organisatie met aandacht voor mens, voedsel en duurzaamheid.
Vermaat is een decentrale, praktische organisatie, vertelt Gerritse. Alle medewerkers hebben kennis en competenties nodig, bijvoorbeeld rond voedselveiligheid. Bovendien kent de horeca sterke seizoensinvloeden, waardoor er steeds weer nieuwe mensen ingewerkt moeten worden. De wens was dan ook groot om het leren centraal en zo veel mogelijk online te organiseren. Vermaat was druk bezig het leren een mooie plek te geven in de organisatie, toen de coronacrisis toesloeg...
De horeca werd hard getroffen door de coronamaatregelen. Veel medewerkers van Vermaat kwamen daardoor thuis te zitten. Maar dat leverde ook iets moois op: de thuiszitters voelden de sterke behoefte zich te ontwikkelen. Daar heeft Vermaat op ingespeeld door een “digital learning café” te organiseren: een programma dat uit verschillende leerinterventies bestaat, zoals masterclasses en microlearnings, waaraan medewerkers online kunnen deelnemen. Het online leren nam daardoor een enorme vlucht: in het afgelopen half jaar zijn er 33.000 trainingen gestart.
Tijdens het webinar vertelt Gerritse over de verschillende initiatieven die Vermaat nam om medewerkers te stimuleren om te leren, van livestreams en quizzen tot demo’s. De kern van die aanpak: medewerkers het gevoel geven dat ze van harte welkom zijn in het digital learning café en hen laten zien wat ze kunnen bereiken met hun training. De lockdowns gaven hen de mogelijkheid iets te doen waar anders geen of weinig tijd voor is. En doordat Vermaat de link legde met de praktijk van na de lockdowns, grepen de medewerkers die kans met beide handen aan.
De belangrijkste motivatie voor medewerkers om te leren, is dat ze kunnen groeien. Het trainingsaanbod moet dus aantrekkelijk zijn. Bij Vermaat volgen de onderwerpen van de trainingen uit datgene waar de organisatie trots op is – de visie op eten en drinken – én wat zij belangrijk vindt voor medewerkers om te weten. Dat begint met onboarding, waarin nieuwe medewerkers alle facetten van de organisatie leren kennen. Daarnaast zijn er belangrijke onderwerpen als voedselveiligheid en hospitality, maar ook competenties voor leidinggevenden, koks en barista’s. Een derde component is dat Vermaat zijn medewerkers de kans wil geven om snel door te groeien binnen de organisatie. Talentontwikkeling en leiderschapsontwikkeling krijgen daarom veel aandacht.