Kennisdeling in het MKB is niet altijd een strak geplaveide weg. Gebrek aan tijd en middelen en onbekendheid met effectieve strategieën vormen herkenbare hindernissen. Maar gelukkig zijn er manieren om deze struikelblokken te overwinnen. In dit artikel ontdek je een paar praktische methoden voor effectieve kennisdeling in het midden- en kleinbedrijf.
In de snel veranderende zakenwereld is de kracht van strategisch doordachte kennisdeling niet te onderschatten. Het opent de deur naar nieuwe inzichten, versnelt innovatie en vergroot de efficiëntie. Door kennis te delen binnen je bedrijf kan je een solide basis leggen voor duurzaam succes en groei. Maar waarom gebeurt dit binnen het MKB dan toch nog zo vaak ad hoc of ongestructureerd, met suboptimaal resultaat tot gevolg?
Een veelvoorkomend struikelblok in het MKB is het beperkte budget en de tijd die beschikbaar is voor kennisdeling. Om dit te overwinnen, is het essentieel om prioriteiten te stellen. Focus daarom op cruciale kennisgebieden (methode #1) en implementeer eenvoudige, tijdbesparende tools (methode #2).
Het gebruik van online platforms voor kennisdeling kan de efficiëntie bijvoorbeeld sterk verhogen zonder dat het een aanslag is op de beschikbare tijd. Sommige online platforms maken hiervoor ook al slim gebruik van de integratie van AI, zoals de Studytube Auteurstool met AI-co-piloot doet. Hiermee maak je als medewerker in enkele minuten een training voor je collega’s.
Gebruikmaken van jouw interne kennisexperts voor het maken van trainingen werkt behalve kosteneffectief ook motiverend. Zo zegt Studytube-klant Danny Buma van bouwbedrijf Van Wijnen hierover: “De trainingen die we zelf hebben gemaakt met Studytube krijgen betere ratings dan andere video's. Het ziet er heel professioneel uit en slaat extra aan omdat het je eigen collega's zijn.” Bovendien kun je in het MKB gebruikmaken van diverse regelingen om de investering in een dergelijk platform behapbaar te maken. De SLIM-subsidie van de Nederlandse overheid is hier een goed voorbeeld van.
Schrijf je snel in voor het gratis webinar op dinsdag 3 september om 10.00 uur en ontdek de mogelijkheden van de SLIM-subsidie met Studytube!
Andere tools die interne kennisdeling kunnen bevorderen zijn bijvoorbeeld Slack, Asana of Microsoft Teams. Afhankelijk van jouw type organisatie zal de ideale mix van tools verschillen, maar hou altijd het volgende principe in je achterhoofd: alle kennis die je medewerkers vaker dan eens een-op-een met een collega moeten delen – omdat het nergens is vastgelegd of terug te vinden – kun je zien als verloren tijd en energie. Kennis stroomt als het makkelijk vindbaar én deelbaar is.
Een ander obstakel is de beperkte kennis van beschikbare tools en strategieën voor kennisdeling in het MKB. Om dit aan te pakken, is educatie de sleutel. Investeer daarom niet alleen in de tools, maar ook in trainingen voor jezelf en je medewerkers (methode #3).
Je kunt online veel informatie vinden over de beste tools en de optimale strategieën om deze te benutten en diverse trainingen of webinars hierover volgen. Door een solide basis te creëren in het gebruik van moderne kennisdelingstools, kun je het potentieel in jouw bedrijf maximaliseren en de belemmeringen wegnemen.
Leer bijvoorbeeld van het gratis Studytube-webinar met QTC Recruitment waarom kennisdeling en -borging absolute noodzaak is. Of bekijk het webinar met het voorbeeld van Social Deal over hoe je leren en ontwikkelen ‘kickstart’ met de SLIM-subsidie.
Een ander aanzienlijk struikelblok is de weerstand tegen verandering binnen MKB's, vooral als het gaat om het adopteren van nieuwe methoden voor kennisdeling. Mensen zijn van nature geneigd vast te houden aan vertrouwde processen, zelfs als deze niet langer optimaal zijn. Het doorbreken van deze weerstand begint met het creëren van bewustzijn (methode #4).
Communiceer helder over de voordelen van verandering en hoe het de organisatie naar nieuwe hoogten kan tillen. Betrek medewerkers bij het proces en luister naar hun zorgen. Door een cultuur van openheid en samenwerking te bevorderen, kunnen MKB's de obstakels voor verandering overwinnen en een omgeving creëren waarin kennis vrij stroomt.
QTC Recruitment is een goed voorbeeld van een organisatie die weet hoe belangrijk het is dat medewerkers altijd in het bezit zijn van de juiste, specialistische kennis. Zij wisten kostbare tijd te besparen door dit proces digitaal en centraal in te richten.
Hester Offerman deelde als Junior HR Business Partner bij QTC haar ervaring met de overstap naar het Studytube-leerplatform: “Voorheen gaven managers individueel training, waardoor de kwaliteit afhankelijk was van de persoon die de training gaf. We hebben de kennis uit de hoofden van de managers gehaald en in het leerplatform van Studytube gezet. Nu vertellen we één helder verhaal waar de gehele organisatie achter staat. Dit bespaart niet alleen tijd maar verhoogt ook de kwaliteit van de training.”
Wil jij meer leren over hoe je kennisdeling in het MKB optimaal kunt organiseren? Download dan nu het succesverhaal ‘Hoe QTC Recruitment kennis deelt en borgt met het leerplatform van Studytube’.