Korte termijn werkdruk belemmert goede onboarding
Amsterdam – 26 procent van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt al binnen twaalf maanden met zijn baan. Dit blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube. De voornaamste reden om zo snel hun baan op te zeggen, is dat de functie-inhoud niet aansluit bij hun verwachtingen (40%). Ook het ontbreken van de fit met de bedrijfscultuur (39%) en onvoldoende verbinding met de organisatie (33%) zijn redenen om binnen een jaar alweer te vertrekken.
Het moeilijk aan boord kunnen houden van medewerkers brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Zo geeft de helft van de HR-professionals (48%) aan moeite te hebben om de essentiële kennis van medewerkers in de organisatie te borgen. Om dit meteen te ondervangen en medewerkers aan de organisatie te binden, bieden veel organisaties nieuwe medewerkers een onboarding aan. Hierin worden zij verwelkomd en krijgen zij alle benodigde hulp en informatie die nodig is om goed voorbereid aan hun nieuwe baan te beginnen. Toch blijken hier wat haken en ogen aan te zitten.
De meest voorkomende belemmering voor een goede onboarding van nieuwe medewerkers is de werkdruk die op korte termijn op de HR-afdeling, de leidinggevende of de directie komt te liggen (40%). Daarnaast blijkt dat er vaak te weinig tijd is voor een efficiënte onboarding (32%) en dat er een gebrek is aan betrokkenheid van leidinggevenden (24%).
Homam Karimi, CEO Studytube: “Een goede onboarding is essentieel om medewerkers direct aan jouw organisatie te binden. Dit zorgt er vervolgens voor dat medewerkers intrinsiek gemotiveerd worden om zich in te zetten voor de bedrijfsdoelstellingen. Toch blijkt er een gebrek aan tijd en betrokkenheid bij de overige medewerkers te zijn om nieuwe collega’s goed in te werken. Technische ontwikkelingen zoals AI kunnen hier een helpende hand bij bieden. Zo kan leerinhoud snel en efficiënt worden gecreëerd en wordt de voortgang van nieuwe collega’s realtime bijgehouden. Een gebrek aan de juiste tools belemmert de kennisdeling binnen de organisatie, en daarmee indirect ook de groei van de organisatie.”
Over de Learning & Development Monitor
De Studytube Learning & Development Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube en peilt de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen. Dit jaar namen hier 1.440 HR-professionals, afdelingsmanagers en medewerkers uit diverse sectoren aan deel.