Leercultuur topprioriteit bij helft Nederlandse organisaties
-
Sofie Angevaare
-
24 oktober 2023
Amsterdam – Het hebben van een leercultuur is topprioriteit bij de helft van de Nederlandse organisaties. Dit blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development (L&D) Monitor van leerplatform Studytube, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey. Twee op de drie HR-professionals (65%) geven dan ook aan dat investeren in leren en ontwikkelen van belang is om het benodigde talent aan te trekken. Daarnaast is het ook belangrijk om L&D in te zetten voor het personeel dat al aan boord is. 62 procent van de HR-professionals geeft namelijk aan dat er momenteel nog te veel onbenut talent is binnen zijn organisatie.
Het belang van een lerende organisatie
Eén op de drie organisaties bestaat over 10 jaar niet meer als ze nu geen lerende organisatie worden
Het is dus hoog tijd om actie te ondernemen op het gebied van L&D. 42 procent van de HR-professionals stelt zelfs dat zijn organisatie niet in staat is om in te spelen op de veranderende economische en technologische omstandigheden als de organisatie niet snel serieuze stappen zet. Denk hierbij aan het ontwikkelen van bepaalde powerskills of het inzetten van digitale tools zoals AI om meer uit leren en ontwikkelen te halen. Als organisaties hier nu niet mee aan de slag gaan, en dus geen leercultuur realiseren, vreest een op de drie HR-professionals (29%) dat zijn organisatie over tien jaar niet meer bestaat. In het onderwijs zijn ze wat positiever gestemd: slechts zeventien procent van de professionals verwacht dit.
Op weg naar een leercultuur
HR-professionals die graag aan de slag willen met leren en ontwikkelen, zien verschillende mogelijkheden om een lerende organisatie te worden. Het belangrijkste verbeterpunt is het hebben van een beter of duidelijker cursusaanbod (12%), gevolgd door het hebben van meer tijd (10%) en het actief informeren van medewerkers over de mogelijkheden binnen de organisatie (5%). Bijna een kwart van de HR-professionals hoeft niet direct met verbeteringen aan de slag: 21 procent geeft namelijk aan tevreden te zijn met de huidige stand van zaken op het gebied van L&D.
Een laatste verschuiving die op L&D-gebied waar te nemen is, is in hoeverre medewerkers zelf verantwoordelijk worden voor hun ontwikkeling. Bij bijna twee op de drie organisaties (64%) komt de regie van leren en ontwikkelen steeds meer bij de medewerkers te liggen. In het onderwijs is dit zelfs in bijna driekwart van de organisaties (73%) het geval. Een goede ontwikkeling, als medewerkers op de juiste manier ondersteund en gestimuleerd worden.
Homam Karimi, CEO Studytube: “Het hebben van een goede L&D-cultuur zorgt ervoor dat kennis in de organisatie geborgd blijft en dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen blijven halen. Technologieën zoals AI kunnen hierbij een helpende hand bieden. Denk aan het uitstippelen van de juiste ontwikkelpaden en het ontwikkelen van trainingsmaterialen. Een goede L&D-cultuur zorgt er daarnaast voor dat medewerkers tevreden blijven. Het is niet voor niets dat een op de drie organisaties bang is over tien jaar niet meer te bestaan als zij niet investeren in learning & development. Het is dus belangrijk dat organisaties zich niet alleen richten op zaken die helpen om een lerende organisatie te worden, maar ook om het te blijven. Leren en ontwikkelen gaat immers niet om eenmalige acties, maar zou een constant proces moeten zijn. Zo kunnen medewerkers zich blijven richten op hun dagelijkse werkzaamheden, maar verliezen ze L&D niet uit het oog.”
Over de Learning & Development Monitor
De Studytube Learning & Development Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube en peilt de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen. Dit jaar namen hier 1.440 HR-professionals, afdelingsmanagers en medewerkers uit diverse sectoren aan deel.
Get started with skill-based learning today
We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.
Book a demo