De coronacrisis heeft voor veel verandering gezorgd. Mensen zijn veelal vanuit huis gaan werken, werkzaamheden werden gedigitaliseerd, bepaalde beroepen zijn helemaal verdwenen en er zijn nieuwe beroepen ontstaan. Organisaties en medewerkers zijn in korte tijd volledig anders gaan werken. Dit geldt ook voor de manier waarop medewerkers leren. Hoe zien die veranderingen eruit en wat voor effect zullen ze hebben? Een ding is zeker: de coronacrisis heeft de ontwikkeling van medewerkers nog belangrijker gemaakt. Taak voor de L&D-manager om in te spelen op de toekomst van leren in het post-coronatijdperk.
De grootste take-away van deze crisis is het feit dat de arbeidsmarkt fragiel is. In korte tijd zijn hele branches zonder werk komen te zitten, terwijl andere branches de vraag nauwelijks aankonden. Los van de verschuivingen door de coronacrisis is de arbeidsmarkt ook onderhevig aan trends die al langer spelen. Denk hierbij aan digitalisering en automatisering. Prof. Dr. Nick van Dam (Nyenrode Business Universiteit, IE University Madrid) zegt in Studytube’s L&D Monitor 2021 het volgende: “Wat machines goed kunnen, zullen we als mens nooit meer kunnen evenaren. We moeten ons dus concentreren op die dingen die de mens uniek maken, zoals het oplossen van complexe problemen, kritisch denken en creativiteit.”
Ook organisaties zien dit in en zetten daarom extra in op de ontwikkeling van hun werknemers. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de CEO’s de meerwaarde inziet van blijvend leren. Voor de crisis was dit maar 29 procent.
“De coronacrisis heeft de overgang van klassikaal naar online en blended leren versneld”, aldus Laura van Heesch, onderwijskundige bij Studytube “Online leren is een blijver, en nu meer dan ooit een noodzakelijke leervorm die we moeten omarmen en integreren om klaar te zijn voor de toekomst." Na corona zullen we niet zo veel meer op kantoor zijn als voor de crisis. Hierdoor zal het concept ‘leren op de werkvloer’ zoals we dat nu gewend zijn grotendeels veranderen. Zo zorgt het op afstand werken ervoor dat het lastiger is om van je collega’s te leren. En als je naar het 70-20-10 leerprincipe kijkt, dan maken leren op de werkvloer en social learning 90% uit van de totale ontwikkeling. Hoe kun je als organisatie dit deel faciliteren?
Sinds het begin van de crisis zijn leerplatformen een grotere rol gaan spelen in de ontwikkeling van werknemers. Ook uit onderzoek blijkt dat HR-professionals de toegevoegde waarde inzien van leerplatformen. Juist omdat veel werknemers op afstand blijven werken, zullen leerplatformen een grotere rol spelen om zowel online en social learning te faciliteren.
Van Heesch beaamt dit en benadrukt het belang van een leerplatform bij het leren in een post-corona tijdperk. "Door de brede keuze in leerinterventies binnen het Studytube leerplatform leren werknemers eenvoudig online op ieder gewenst moment. Als er remote gewerkt wordt, kan er middels de Auteurstool online content gemaakt of toegevoegd worden, om zo kennis te delen. Social learning op afstand dus.”