Ook bij Manpower heeft Covid voor flink wat opschudding gezorgd. Door deze plots ontstane crisis zit een groot deel van de uitzendkrachten thuis. Tegelijkertijd zijn er ook veel opdrachtgevers die juist extra mensen nodig hebben. Manpower heeft daarvoor een speciale website ingericht om de cruciale banen in kaart te brengen.
“We proberen voor zoveel mogelijk uitzendkrachten een nieuwe baan te vinden. En missen ze nog kennis voor een nieuwe baan? Dan helpen we hen middels een opleiding”, vertelt manager Learning & Development Geesje Leijenaar. “Er zijn nu allerlei cruciale banen nodig. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact medewerkers bij het UWV, bezorgers en heftruckchauffeurs.” Speciaal daarvoor is voor de 45 meest voorkomende functies een online leerlijn ingericht. Iedereen die start in een nieuwe functie maar nog geen ervaring heeft krijgt deze toegewezen. “Zo krijgen flexmedewerkers snel de juiste skills voor hun nieuwe opdracht.”
Leren op de bank
Er zijn zowel flexmedewerkers die thuis werken als flexmedewerkers die thuis op de bank zitten. "We zien daar een toename van 35% in het gebruik van ons online leerplatform. Daar zie je dat trainingen als “vitaal blijven tijdens thuiswerken” het goed doen, maar ook trainingen als: Hoe bereid ik me voor op een sollicitatie? Hoe maak ik een sollicitatiebrief?" De training werkgeluk is eveneens populair. "Kennelijk is het een moment voor mensen om na te denken: waar word ik nou echt blij van?". Daarnaast zijn veel onboardingtrajecten digitaal. "We zijn blij dat we daar al vroeg in hebben geïnvesteerd: daar plukken we nu de vruchten van."
Hoe gaat dat met het eigen personeel van Manpower? "Alle medewerkers hebben ook toegang tot de Learn Together Academy gekregen en daar wordt super enthousiast op gereageerd!" Bij hen zijn vooral ICT-vaardigheden populair, zoals trainingen Microsoft Teams en OneNote. "We hebben een enquête gehouden en hieruit bleek duidelijk dat er behoefte is aan tips op het gebied van werk-privébalans en digitaal vergaderen". Voor hen zijn speciale microlearnings opgezet, waaronder tips voor de organisatie van je eigen vrijdagmiddagborrel.
Positieve effecten
De situatie heeft ook een positief effect gehad op hoe digitaal werken wordt ervaren. "Eerder werd digitaal vergaderen bijvoorbeeld niet door iedereen omarmd. Nu moeten we wel en vindt niemand het raar als ik buiten zit tijdens een call of als mijn dochter de vergadering in loopt". Voorafgaand aan de crisis merkte Geesje dat een groot deel van de (flex)medewerkers het liefst klassikaal wilde leren. "Nu komen ze erachter hoe leuk en laagdrempelig online leren is. Ik weet zeker dat we na deze crisis een aantal van de voordelen van online leren en digitaal vergaderen zullen behouden!"