Powerskills vormen een belangrijke troef op de werkplek van vandaag. Daarom zoomen we bij Studytube elke maand in op één van deze essentiële vaardigheden voor de medewerker van de toekomst. Dit keer is communicatie aan bod. We delen waarom deze skill in toenemende mate onmisbaar wordt. En je ontdekt ook wat je zoal kunt leren op het gebied van communiceren.
Communicatie is een van de powerskills waar de medewerker van de toekomst niet zonder kan. Natuurlijk was het altijd al belangrijk om over communicatieve vaardigheden te beschikken op de werkvloer. Maar met de snel veranderende functies en rollen in organisaties door verdergaande automatisering en robotisering, worden juist interpersoonlijke skills als communiceren extra belangrijk.
Effectief kunnen samenwerken op de werkplek wordt bijvoorbeeld belangrijker en daar spelen communicatieve vaardigheden een centrale rol in. Duidelijke, beknopte communicatie helpt misverstanden en conflicten te voorkomen, en stelt werknemers in staat ideeën, feedback en informatie te delen. Daarnaast zijn goede communicatievaardigheden ook cruciaal voor het opbouwen van sterke relaties met collega's, klanten en cliënten.
Ook is het vermogen om effectief te communiceren met mensen met verschillende achtergronden en culturen belangrijker dan ooit in de huidige internationale en onderling verbonden bedrijfsomgeving. Daarom zijn communicatievaardigheden een must voor elke baan, ongeacht de sector of het niveau.
Afhankelijk van je functie en persoonlijke behoefte, kun je veel verschillende aspecten van communicatie aanleren en verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Het verbeteren van je spreekvaardigheid, woordenschat en taalgebruik, zodat je je boodschap duidelijk en effectief kunt overbrengen.
Het begrijpen van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale signalen, en het leren hoe je deze signalen effectief kunt gebruiken om je boodschap te ondersteunen.
Het verbeteren van je luistervaardigheden, inclusief actief luisteren, samenvatten en doorvragen, zodat je beter kunt begrijpen wat anderen bedoelen en effectiever kunt reageren.
Het ontwikkelen van je schrijfvaardigheid, inclusief het schrijven van effectieve e-mails, rapporten en andere zakelijke documenten.
Het verbeteren van je vermogen om effectieve presentaties te geven, inclusief het ontwerpen van presentaties, spreken voor publiek en omgaan met zenuwen.
Het ontwikkelen van vaardigheden om effectief te communiceren met collega's, klanten en andere belanghebbenden, inclusief het omgaan met moeilijke situaties en het opbouwen van sterke relaties.
Door aan deze verschillende aspecten van communicatie te werken, kun je je communicatievaardigheden verbeteren en effectiever communiceren in persoonlijke én professionele situaties.
Om jouw medewerkers te helpen bij het ontwikkelen van de powerskill communicatie, kun je hen natuurlijk verschillende soorten cursussen, trainingen of opleidingen aanreiken. Maar als je het jouw werknemers extra makkelijk wilt maken, dien je ervoor te zorgen dat zij te allen tijde toegang hebben tot relevante leerinhoud die aansluit op hun persoonlijke behoefte. Dit kun je doen door gebruik te maken van een online leerplatform, zoals dat van Studytube, waarop je zowel volledige communicatieprogramma’s kunt volgen, als korte online cursussen en zelfs microlearnings van enkele minuten die gericht antwoord geven op een bepaalde vraag.
Naast het aanbieden van ondersteuning en middelen, zijn er ook nog andere manieren waarop je het voor jouw medewerkers makkelijker maakt om een nieuwe powerskill als communicatie aan te leren. Dit zijn bijvoorbeeld:
Geef werknemers de ruimte om te experimenteren en fouten te maken terwijl ze de nieuwe vaardigheid aanleren. Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en stimuleer je creativiteit.
Geef feedback en erkenning over hun vooruitgang en prestaties, en geef tips over hoe ze hun vaardigheden kunnen verbeteren. Dit zorgt voor een motivatie boost.
Maak het mogelijk om nieuwe vaardigheden direct in de praktijk te brengen. Dit helpt om de nieuwe vaardigheden sneller eigen te maken en stimuleert de overgang van kennis naar praktijk.
Bied individuele of groepscoaching aan om werknemers te ondersteunen bij het leren van de nieuwe vaardigheid. Dit biedt persoonlijke begeleiding en mogelijkheden tot het stellen van vragen.
Creëer een omgeving waarin leren wordt gestimuleerd en aangemoedigd. Dit kan door middel van het organiseren van leersessies, het delen van informatie, en door het tonen van waardering voor het leren van nieuwe vaardigheden.
Met deze aanpak kan je werknemers motiveren om nieuwe vaardigheden te leren en zichzelf te blijven ontwikkelen.
Als je als werkgever beschikt over het alles-in-één-leerplatform van Studytube, kun je jouw medewerkers via jouw Online Trainingsbibliotheek attenderen op diverse communicatietrainingen. Hier kunnen jouw medewerkers vervolgens op elk moment mee starten op het apparaat van hun keuze. Voorbeelden van trainingen op het gebied van communicatie, zijn hier:
Maak jij nog geen gebruik van onze Online Trainingsbibliotheek? Neem dan contact op voor een demo.
Andere artikelen in deze serie: