Effectief samenwerken; de powerskill waar je gemeenschappelijke doelen mee bereikt
-
Sofie Angevaare
-
21 april 2023
Met de ontwikkeling van powerskills stoom je je medewerkers klaar voor de toekomst. En dat is precies waar wij ons bij Studytube hard voor maken: organisaties met het grootste gemak aan duurzaam inzetbare medewerkers helpen. Maar wat maakt powerskills zo essentieel? En hoe kun je deze ontwikkelen? Om dat goed uit te leggen, zoomen we elke maand in op een van deze vaardigheden. En deze maand is effectief samenwerken aan de beurt.
Wat is een powerskill?
De manier waarop we werken verandert in versneld tempo. Remote werken, nieuwe technologieën en continu veranderende functieomschrijvingen maken dat je steeds weer iets anders moet kunnen om jouw job succesvol uit te oefenen. En daar heb je niet alleen nieuwe ‘harde vaardigheden’ voor nodig.
De vaardigheden die je nu vooral hard nodig hebt, zijn ‘zachte vaardigheden’ of ‘soft skills’. Maar door de urgentie van deze skills, dekt deze term de lading niet meer. Bovendien zijn er ook vaardigheden die je vroeger misschien als ‘hard skill’ bestempelde die nu beter tot ‘powerskill’ kunnen worden omgedoopt.
Powerskills stellen medewerkers in staat om te voldoen aan de volgende drie criteria:
- Waarde toevoegen die verder gaat dan wat kan worden gedaan door automatisering en slimme technologie;
- Werken in een digitale omgeving;
- Zich voortdurend kunnen aanpassen aan nieuwe manieren van werken en nieuwe beroepen.
Wat maakt effectief samenwerken een powerskill?
Effectief samenwerken is zo’n powerskill, omdat deze vaardigheid van onschatbare waarde is in de samenleving van nu, en die van de toekomst. Teamwork speelt namelijk een belangrijke rol in vrijwel elk beroep en elke industrie. En dit zal zo blijven; wie gemeenschappelijke doelen wil bereiken, zal productief en efficiënt moeten kunnen samenwerken met anderen.
Door effectief samen te werken kunnen teams bovendien beter anticiperen op veranderingen en uitdagingen. Collega’s kunnen dan namelijk gezamenlijk hun kennis en expertise gebruiken om problemen op te lossen en nieuwe ideeën te genereren.
Dit kan resulteren in:
- een hogere kwaliteit van werk;
- meer innovatie;
- en betere oplossingen voor complexe problemen.
Welke factoren bepalen of je goed kunt samenwerken
Effectief samenwerken vereist een combinatie van verschillende vaardigheden. Voorbeelden daarvan zijn communicatie, empathie, aanpassingsvermogen, conflictbeheersing en probleemoplossend vermogen. Maar er zijn meer factoren die de kans op een succesvolle samenwerking vergroten. Hieronder lichten we daarom eerst vijf factoren toe die je zeker nodig hebt voor effectieve samenwerking:
1. Goede communicatie
Effectieve samenwerking vereist dat teamleden open en duidelijk met elkaar kunnen communiceren. Dit betekent dat ze in staat zijn om hun ideeën, suggesties en feedback op een respectvolle en constructieve manier te delen.
2. Gedeelde doelen
Om effectief samen te werken, moeten teamleden dezelfde doelen en prioriteiten hebben. Het is belangrijk dat iedereen begrijpt wat er moet worden bereikt en hoe ze hieraan kunnen bijdragen.
3. Vertrouwen en respect
Effectief samenwerken vereist ook vertrouwen en respect tussen teamleden. Dit betekent dat teamleden elkaar ondersteunen en aanmoedigen en elkaars bijdragen waarderen.
4. Duidelijke rolverdeling
Elk teamlid moet een duidelijke rol en verantwoordelijkheid hebben in het team. Dit helpt om ervoor te zorgen dat alle taken en verantwoordelijkheden worden vervuld en dat er geen overlappingen of gaten in de werklast zijn.
5. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Soms kunnen er in een team onverwachte uitdagingen ontstaan. Om effectief samen te kunnen werken dienen teamleden flexibel te zijn. Dit stelt hen namelijk in staat om snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Zo kunnen obstakels sneller worden overwonnen.
Hoe kun je (jouw medewerkers) effectief leren samenwerken?
Net zoals bij het leren van elke andere powerkill, vereist effectief leren samenwerken oefening, tijd en toewijding. Hier vind je zes stappen die jij of je medewerkers kunnen nemen om vaardigheden op het gebied van samenwerking te ontwikkelen:
Stap 1: Begrijp je eigen sterktes en zwaktes
Het is belangrijk om te begrijpen wat je eigen sterktes en zwaktes zijn als het gaat om samenwerken. Dit kan je helpen om je vaardigheden te verbeteren en te weten waar je extra aandacht aan moet besteden.
Stap 2: Ontwikkel goede communicatievaardigheden
Effectief samenwerken vereist goede communicatie. Train daarom je luistervaardigheden en zorg dat je duidelijk en bondig kunt communiceren.
Stap 3: Werk aan empathie en begrip
Probeer je in de schoenen van anderen te verplaatsen en hun perspectieven te begrijpen. Hierdoor kun je respectvol en constructief communiceren, wat de samenwerking bevordert.
Stap 4: Werk aan teambuilding
Teambuildingsactiviteiten en -oefeningen kunnen helpen om vertrouwen en respect tussen teamleden te bevorderen. Dit kan leiden tot betere communicatie, meer samenwerking en uiteindelijk betere resultaten.
Stap 5: Ontwikkel probleemoplossende vaardigheden
Werk aan het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden, zodat je efficiënt en effectief kunt reageren op uitdagingen die zich in het team voordoen.
Stap 6: Neem verantwoordelijkheid
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen werk en acties. Zo help je anderen in het team om vertrouwen in jou op te bouwen. Dat draagt ook bij aan een positieve werksfeer.
Door deze zes stappen te nemen en te blijven oefenen, kun je effectief leren samenwerken en nog beter bijdragen aan het succes van jouw team.
Welke trainingen voor deze powerskill vind je via Studytube?
Als je over het leerplatform van Studytube beschikt, kun je jouw medewerkers eenvoudig ondersteunen in de ontwikkeling van powerskills en andere vaardigheden. Wil je hen helpen om effectief te leren samenwerken? Dan kun je hen via jouw Online Trainingsbibliotheek attenderen op diverse online trainingen, masterclasses en microlearnings. Medewerkers kunnen hier vervolgens op elk moment mee aan de slag: thuis, op het werk, of onderweg.
Voorbeelden van trainingen over effectief samenwerken die je hier vindt, zijn:
En de onderstaande microlearning ‘Hoe geef je constructieve feedback?’:
Maak jij nog geen gebruik van onze Online Trainingsbibliotheek?
Neem dan contact op voor een demo.
Eerder in deze maandelijkse blogserie over powerskills:
Get started with skill-based learning today
We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.
Book a demo