Trainingen inkopen is niet voor elke organisatie even eenvoudig. Je wilt je medewerkers immers niet ‘zomaar wat’ aanbieden. In tegendeel: je wilt hen het optimale leeraanbod voorschotelen dat perfect aansluit op hun leerdoelen en wensen. Bovendien wil je kwaliteit tegen een scherpe prijs. Maar hoe koop je zulk passend leeraanbod nou handig in? In deel 1 van deze driedelige serie “Slim trainingen inkopen” nemen we de uitdaging ‘versnipperd leeraanbod’ onder de loep. Lees verder en ontdek hoe je deze challenge slim oplost of voorkomt.
Versnippering van het leeraanbod is een uitdaging waar veel organisaties tegenaan lopen. Dit maakt van trainingen inkopen een hele klus. Er zijn zoveel verschillende websites en platforms waarop je kunt zoeken naar de juiste cursussen en trainingen! En deze veelheid van opties maakt al snel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Wil je meer grip op kwaliteit en kosten bij het inkopen van trainingen? Meld je aan voor ons webinar op donderdag 27 juli om 10.00 uur en ontdek best practices en tips van andere HR-professionals!
Wil jij er zeker van zijn dat je de beste keuzes maakt voor jouw medewerkers? Dan kun je versnippering beter omzeilen. Want dit leidt vaker tot wisselende kwaliteit en bezorgt jou als inkoper of L&D-professional een hoop administratieve rompslomp.
Een versnipperd leeraanbod brengt een gebrek aan consistentie met zich mee. Elke leverancier heeft zijn eigen aanpak, materialen en leerervaringen. Dit kan leiden tot een onsamenhangend leertraject voor medewerkers, waarbij de inhoud, kwaliteit en leerdoelen niet goed op elkaar aansluiten. Een gestroomlijnde aanpak ontbreekt en die zou de leerervaring effectiever en efficiënter maken.
Een versnipperd leeraanbod en de inkoop daarvan gaat ook gepaard met onnodig veel administratieve rompslomp. Organisaties moeten afzonderlijke contracten afsluiten, facturen verwerken en betalingen regelen met elke individuele leverancier. Dit leidt tot een tijdrovend en complex proces dat veel administratieve inspanning vereist. Een geïntegreerde aanpak ontbreekt die het inkoopproces zou vereenvoudigen en de administratieve last zou verlichten.
Wil jij graag slimmer trainingen inkopen? Onze belangrijkste tip om de versnippering van het leeraanbod tegen te gaan is om al het externe aanbod op een centrale plek te bundelen. Hiervoor heb je een centraal inkoopplatform nodig. Studytube biedt organisaties hiervoor bijvoorbeeld een krachtige oplossing. Ons leerplatform brengt namelijk al het leeraanbod van verschillende leveranciers samen op één centrale plek. Hierdoor krijgt de gehele organisatie direct toegang tot een uitgebreide bibliotheek met trainingen, zowel digitaal als klassikaal of blended. Het zoeken, vergelijken en inkopen van trainingen wordt zo aanzienlijk vereenvoudigd, waardoor je tijd en moeite bespaart. En je kunt makkelijker kortingen bedingen.
Bol.com is een van de vele honderden organisaties die voor de inkoop van externe trainingen met Studytube in zee is gegaan. Peter Dirks, HR Project Manager bij bol.com legt uit hoe dit leerplatform het inkoopproces voor hen makkelijker heeft gemaakt: “Laatst sprak ik een facility manager die graag een hele specifieke training wilde oppakken. Hiervoor was hij zich door allemaal bochten aan het wringen om die te kunnen volgen. Ik zag toen dat wij de training al in ons assortiment hadden en dat deze te volgen was. Het was een mooi voorbeeld van hoe het daarna letterlijk met één klik is geregeld en ik ook geen omkijken meer heb naar het facturatieproces.”
Maar je kunt natuurlijk nog veel meer doen als inkoper van trainingen en/of L&D-professional om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers keer op keer uitkomen op leerproducten van topkwaliteit. Meer tips opdoen? Lees dan ons e-book ‘Centraliseer extern leeraanbod en richt de inkoop van trainingen succesvol in’. Hierin vind je de drie grootste uitdagingen bij het inkopen van trainingen met steeds ook drie tips om deze met succes te pareren!