De eerste resultaten van de Studytube Learning & Development Monitor 2023 zijn vandaag bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat steeds meer organisaties directe gevolgen verbinden aan het niet halen van leerdoelstellingen. Dit geldt vooral in de zakelijke dienstverlening (39% vs. 29% gemiddeld). In de zorg (25%), bij de overheid (21%) en in het onderwijs (20%) zijn er minder vaak gevolgen voor medewerkers.
Leren & ontwikkelen lijkt een steeds prominentere rol te spelen binnen bedrijven en organisaties in Nederland. Bij 60 procent van de deelnemers aan de Learning & Development Monitor 2023 is het inmiddels vaste prik in ontwikkel- en beoordelingsgesprekken. In 2021 was dit volgens ditzelfde jaarlijkse onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube nog 55 procent.
Bijna 1 op de 3 organisaties (29%) verbindt nu directe gevolgen aan het wel of niet halen van leerdoelstellingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bonussen, promoties of salarisverhogingen. In 2021 was dit nog 26 procent.
Wat ook opvalt in de resultaten van de Learning & Development Monitor, is de groeiende aandacht voor leren & ontwikkelen. Bij 53 procent van de werkenden krijgt dit minimaal een keer per kwartaal aandacht, 6 procent meer dan in 2021. Maar liefst 64 procent van de organisaties spreekt concrete doelstellingen af, 9 procent meer dan een jaar eerder.
Deze resultaten suggereren dat leren & ontwikkelen nog hoger op de agenda staat bij organisaties in vergelijking met 2021, maar óók dat er voor medewerkers vaker iets te winnen of verliezen valt.
“Lerende organisaties durven medewerkers de regie te geven over hun eigen groei.”
- Homam Karimi, CEO van Studytube.
“Lerende organisaties durven medewerkers de regie te geven over hun eigen groei”, zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. “Maak carrièredoelen samen concreet én verbind gevolgen aan de resultaten. Dat kan soms ook betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen. Dat klinkt tegenstrijdig in een krappe arbeidsmarkt, maar dat is het niet. Een goed leerplan en ruimte voor ontwikkeling zorgt juist voor een gezonde, ambitieuze organisatie. Steeds meer organisaties durven dat.”
Ruim driekwart (76%) van de organisaties stimuleert medewerkers om te leren. Maar nog belangrijker is dat medewerkers steeds vaker zélf de regie krijgen. In 2022 gaf 28 procent van de organisaties haar medewerkers deze regie. Dit is 5 procent meer dan in 2021.
De Studytube Learning & Development Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube en peilt de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen. Dit jaar namen hier 1.440 professionals (HR, afdelingsmanagers én medewerkers) uit diverse sectoren aan deel.