De theorie en praktijk van L&D-beleid: gesprek met Franc Hogguer
-
Robert van den Eeckhout
-
12 januari 2021
De resultaten van de Studytube Learning & Development Monitor 2021 liegen er niet om: er is ruis op de verbinding tussen een L&D-strategie en de uitvoer daarvan. Verantwoordelijkheden zijn onduidelijk en HR heeft over het algemeen een positiever beeld van de bestaande leercultuur dan leidinggevenden en medewerkers. We vroegen Franc Hogguer, Managing Partner bij Blanchard Nederland, waar het volgens hem misgaat en hoe je hier als organisatie op zou moeten inspelen.
Kloof tussen HR en middenkader
Hoe kijk jij aan tegen deze cijfers, Franc?
Nou, wat vooral opvalt is de kloof tussen HR en het middenkader. Dat bevestigt ook direct wat wij zien in de praktijk, namelijk dat HR de ontwikkeling van medewerkers benadert vanuit hun eigen perspectief. Wat me verder opvalt is dat het niet duidelijk is wie welke rol en verantwoordelijkheid heeft.
Wie zou volgens jou welke verantwoordelijkheid moeten hebben?
Als het gaat om de ontwikkeling van medewerkers? Iedereen! HR heeft als taak om de L&D-strategie te koppelen aan organisatiedoelstellingen en die ambities te ondersteunen met de juiste skill development. De leidinggevende is daarvan het verlengstuk, terwijl medewerkers op de hoogte moeten zijn van de beschikbare leer- en ontwikkelmogelijkheden.
Oorzaak en oplossing
Toch laten de cijfers iets anders zien. Hoe komt dat, denk je?
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Misschien gaat HR geen dialoog aan met het middenkader, of is het voor hen te moeilijk om L&D op de agenda te krijgen. Of misschien geeft HR de managers te veel ruimte, waardoor zij op hun beurt meer gaan focussen op andere prioriteiten.
Waar ligt volgens jou de oplossing?
Om L&D te incorporeren is het van belang dat men de noodzaak ervan inziet. Daarom is het essentieel om L&D te kwantificeren, want alleen dan krijg je het op de agenda van de directie.
Wat je vervolgens wil is dat L&D gedragen wordt vanuit alle disciplines. HR zal op de stoel moeten gaan zitten van leidinggevenden en medewerkers om te begrijpen waar zij mee te maken hebben.
Daarnaast zouden leidinggevenden en medewerkers continu in dialoog moeten zijn over hun ontwikkeling. Dit zou, wat mij betreft, dan ook altijd een vast agendapunt moeten zijn tijdens de beoordelingscyclus.
De rol van de leidinggevende
Zouden hier dan ook regels voor opgesteld moeten worden?
Ik zou het eerder een richting willen noemen. Verduidelijk voor elke medewerker welke leermogelijkheden er beschikbaar zijn voor zijn of haar functie en verantwoordelijkheden. De rol van de leidinggevende is hierin essentieel.
De moderne manager is de facilitator die de medewerker proactief helpt aan de juiste skills, ook wanneer de medewerker daar niet zelf om vraagt. Ook zijn managers – naast de commerciële performance – verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang.
Hoe zie jij de toekomst van L&D voor je?
Ik denk dat HR en L&D een steeds belangrijkere rol zullen gaan spelen. Hierdoor wordt het een vanzelfsprekendheid om HR te raadplegen bij strategiebepaling.
Over Blanchard Nederland:
Bij The Ken Blanchard Companies vinden we dat iedereen het verdient om met een geweldige leidinggevende te werken. Wij zijn een bedrijf voor leiderschapstraining en -ontwikkeling met meer dan 35 jaar ervaring in het trainen van miljoenen managers over de hele wereld die nu het beste in hun mensen naar boven kunnen halen, geweldige werkplekken kunnen creëren en bedrijfsresultaten kunnen realiseren.
Get started with skill-based learning today
We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.
Book a demo