Met opkomende technologieën als ChatGPT voor teksten, Midjourney voor afbeeldingen en het Sora-model voor video's, is de potentie van AI haast onbegrensd. Maar hoe implementeer je dit succesvol in een bedrijfsomgeving? Over dit cruciale onderwerp ging Homam Karimi, CEO van Studytube, in gesprek bij De Ondernemer Live. In dit artikel lees je zijn perspectieven op de mogelijkheden van deze revolutionaire technologie, voor grote en kleine organisaties.
Kijk en luister hier naar het volledige interview op YouTube
AI is allang geen exclusief gespreksonderwerp meer voor tech-nerds. De technologie is inmiddels alomtegenwoordig en indrukwekkende nieuwe voorbeelden zoals de videomogelijkheden met Sora tonen aan hoe snel de ontwikkelingen gaan. Als ondernemer moet je dus haast wel stilstaan bij de vraag hoe je AI als tool kunt inzetten. Homam: "Ik denk dat AI net zoiets groots is als de industriële revolutie, dat het echt impact maakt op de mensheid en dat we daar gewoon rekening mee moeten gaan houden.”
Hoe de toekomst er precies uitziet weet niemand, maar dat de wereld extreem snel verandert is evident. En om als organisatie toekomstbestendig te blijven, geloven we bij Studytube dat je moet investeren in je grootste kapitaal: je mensen. Daartoe hebben wij dan ook ons leerplatform ontwikkeld, licht Homam in het interview toe. Hiermee kan je de benodigde kennis en vaardigheden ontwikkelen voor vrijwel elke functie in elke branche. Maar dat niet alleen: we hebben AI ook al geïntegreerd in ons leerplatform om bepaalde processen binnen het leren en ontwikkelen sneller, makkelijker en effectiever te maken.
Als voorbeeld beschrijft Homam de Studytube Auteurstool met AI waarmee je zelf trainingen kunt ontwikkelen: “Als je een onderwijskundige zou zijn en je zou een e-learning ontwikkelen, dan doorloop je eigenlijk een proces. Dat proces hebben we bekeken. En nu kunnen we op basis van een titel en een doelgroep een volledige online training op basis van AI produceren.” Wat voorheen tot wel honderd uren kostte, kan nu dus in een fractie van die tijd!
"Ik denk dat dit net zoiets groots is als de industriële revolutie, dat het echt impact maakt op de mensheid en dat we daar gewoon rekening mee moeten gaan houden."
– Homam Karimi, CEO van Studytube
Naast praktische tips voor de toepassing van AI op persoonlijk vlak, zoals de inzet van ChatGPT bij het opstellen van e-mails of offertes, deelt Homam in De Ondernemer Live ook de kansen die hij ziet voor het optimaliseren van processen in je hele onderneming of organisatie. Voor routinematige taken, zoals het beantwoorden van klantvragen op een serviceafdeling, is AI volgens hem bijvoorbeeld uitermate geschikt. Zo kun je voor meer snelheid zorgen en uniformiteit in de manier waarop je als organisatie communiceert. “Niet elke servicemedewerker heeft alle kennis van het hele bedrijf, maar die databank van kennis hebben bedrijven vaak wel.” Die kan je via AI direct ter beschikking stellen aan je medewerkers via een GPT.
Hoewel AI een wereld aan mogelijkheden opent, moeten we ook de beperkingen erkennen. Zo beschrijft Homam AI als een 'co-piloot' en geen wondermiddel; het vereist een kritische benadering van de gebruiker. Hij benadrukt dan ook het belang van een kritisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden om de potentie van AI volledig te benutten. Het vergt dus een nieuwe vorm van digitale geletterdheid, die je via het Studytube-leerplatform ook kunt ontwikkelen. Homam: "Wij zijn een leerplatform en wij kunnen je helpen dit van A tot Z in te richten en daarnaast kunnen we je ook met content ondersteunen om er eigenlijk voor te zorgen dat jij die kritische skills, die jouw medewerkers in de toekomst nodig hebben, ook daadwerkelijk ontwikkelt."
Wat kunnen HR-professionals nu concreet doen om te starten met AI? Karimi raadt aan om allereerst basiskennis op te bouwen en het personeel te trainen in de mogelijkheden van AI. Workshops en ambassadeurs binnen teams kunnen medewerkers inspireren om AI te integreren in hun werkprocessen. Het kan gaan om efficiënter communiceren, offertes schrijven of zelfs nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Zo'n aanpak heeft een positieve impact op de winstgevendheid en competitiviteit. “Het betekent dat je straks met minder mensen veel meer kan doen. Of je kan in andere gebieden gaan investeren.”
Kijk hier de uitzending van De Ondernemer Live terug.
Meer weten over de toepassing van AI bij het leren en ontwikkelen in jouw organisatie? Download dan nu ons nieuwste e-book ‘15 baanbrekende toepassingen die L&D veranderen’