De bouwsector kampt met enkele aanzienlijke problemen. Niet alleen laten haar verbruikscijfers een zware ecologische voetafdruk achter, maar er is ook een dramatisch tekort aan bekwame werkkrachten. Samen met Studytube wil bouwbedrijf Van Wijnen uitgroeien tot een lerende organisatie, zodat de ontwikkeling van haar werknemers kan bijdragen tot een groene en innovatieve toekomst.
Op Studytube's Bouw Event 2019 toonde Danny Buma, Hoofd Learning & Development bij Van Wijnen, hoe de jaarlijkse verbruikscijfers van de bouwsector grote happen bijten uit het wereldwijde grondstofverbruik (45%), onze drinkwaterconsumptie (17%) en onze CO2-uitstoot (33%).
"Wij zijn bouwers, geen wereldverbeteraars," zei Buma. "Maar wat als we nou al bouwend de wereld een beetje kunnen verbeteren?" Die vraag mondde uit in een reeks groene ambities. Zo wil Van Wijnen in 2025 haar productieproces realiseren zonder afval en vijf jaar later haar CO2-uitstoot neutraliseren. Ook krijgt veiligheid een topprioriteit toebedeeld.
Op die manier breidt Van Wijnen haar rol uit: het bedrijf is zoveel meer dan een aannemer, en wil proactief bouwen aan toekomstbestendige leefomgevingen.
In het begin botsten die duurzame plannen echter op een probleem. "Ons personeelsbestand is opgegroeid in de oude wereld," legde Buma uit. "Precies die wereld die wij wilden veranderen. Daar is helemaal niets mis mee, maar daar moesten we zeker rekening mee houden."
Medewerkers kenden een werkcultuur waar ruimte was voor beoordelingsgesprekken, maar niet voor ontwikkelingsmogelijkheden. Techniek kreeg een hogere waardering dan soft skills, terwijl er een duidelijk actieplan ontbrak om ontwikkelwensen om te zetten in een opleidingsaanbod.
Van Wijnen wilde die oude wereld opnieuw inrichten aan de hand van een centraal leerplatform: het Van Wijnen College. "Met het Van Wijnen College willen we onze medewerkers en teams laten groeien in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling," aldus Buma. "Zo kunnen zij op een duurzame manier een vorm geven aan onze strategische organisatiedoelen."
Om het Van Wijnen College optimaal te creëren en te implementeren, had de organisatie een volwaardige samenwerkingspartner nodig. Hun ideale leerplatform moest een plaats bieden aan zowel interne als externe leercontent, verlaagde de administratieve lasten, en stelde medewerkers op een laagdrempelige wijze in staat om te leren waar en wanneer ze willen.
"We zochten een mix van Netflix en Zalando," vulde Buma aan. "Dat zijn namelijk intuïtieve platformen die iedereen kan bedienen. We hebben met een heel aantal partijen gesproken – soms met bijzonder ingewikkelde learning management systems –, maar Studytube bood dat intuïtieve karakter dat we zochten."
Van Wijnen, waarvan de activiteiten zich verspreiden over vijf regio's, maakte Studytube eerst uitsluitend toegankelijk voor de 150 leidinggevenden in het noorden van het land. Vanaf januari 2019 kregen zij speciale leiderschapstrajecten voorgeschoteld, en dat bleek een gouden zet.
"Enthousiasme is aanstekelijk," legde Buma uit, die de gretigheid zag terugkeren bij de geslaagde landelijke uitrol in november 2019. "Mensen zijn enthousiast en positief, en ook onze CEO is volledig dedicated. Dat is cruciaal: als het topmanagement niet overtuigd is, dan moet je er niet aan beginnen – dan is het vechten tegen de bierkaai."
Daarnaast wist Van Wijnen ook intrinsieke motivatie aan te wakkeren door lerende personeelsleden in het zonnetje te zetten, certificaten uit te reiken, en de nadruk te leggen op veiligheid en vertrouwen. "Ondersteun je mensen," vertelde Buma. "Spreek duidelijk af of iemand tijdens het werk een e-learning mag doen of niet, en geef dat een plaats in een bredere ontwikkelcyclus: 'Wil je iets bijleren? Kijk dan eens op Studytube!'"
Door regelmatig cursussen aan te raden en in de schijnwerpers te plaatsen, wil het bedrijf die leerijver sterk houden – "Sommigen hebben nou eenmaal een duwtje in de rug nodig," gaf Buma toe.
In de toekomst wil Van Wijnen graag nog meer eigen les- en instructiemateriaal ontwikkelen via Studytube en investeren in een verbeterde communicatie en workshops, om zo nog meer mensen het platform te laten ontdekken en een echt leerklimaat te creëren. "Introduceren is één ding," zei Buma, "maar je moet het echt blijven herhalen."