Vraag jij jezelf wel eens af in hoeverre competenties te ontwikkelen zijn? Soms is de gewenste ontwikkeling niet mogelijk. Hoe goed iemand zijn best ook doet.
Competentieontwikkeling hangt namelijk af van de intelligentie, het temperament en de persoonlijkheid van een persoon. Maar, waarom heerst er een groeiende vraag naar competentieontwikkeling en wat houdt het in? Hoe ga je hier als manager mee om? Dat lees je in deze blog.
In organisaties heerst een groeiende vraag naar beter gekwalificeerde medewerkers die bereid zijn mee te groeien met een organisatie. Want, de markt ontwikkelt zich razendsnel en veel organisaties ervaren problemen met nieuwe ontwikkelingen.
Uit de nationale enquête arbeidsomstandigheden van het CBS blijkt dat 23 procent van de medewerkers zegt dat ze de ontwikkelingen niet goed kunnen bijbenen. Vooral technische en organisatorische kennis en vaardigheden missen. Organisaties besteden daarom steeds meer tijd aan competentieontwikkeling op de werkvloer.
Daarnaast hebben organisaties te maken met de millennials. Zij zoeken niet alleen een baan om rekeningen te betalen. Millennials willen een baan waar zij voldoening en groeipotentieel uit halen.
Volgens het onderzoeksrapport van BDO Accountants & Adviseurs verkiest bijna twee derde (65%) van de 1400 ondervraagde medewerkers een redelijk inkomen boven een hoog salaris. Mits daar meer ontwikkelingsmogelijkheden tegenover staan. Medewerkers willen uitgedaagd worden in hun werkzaamheden. En zijn bereid om te investeren in leren en ontwikkeling.
Ondanks de stijgende populariteit leidt het begrip ‘competentieontwikkeling’ vaak tot onduidelijkheid. Dus, wat bedoelen we er eigenlijk mee?
Competentieontwikkeling is het ontwikkelen van een competentie op een bepaalde manier en in een bepaalde richting. Het gaat om alle activiteiten die gericht zijn op het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers.
Competentieontwikkeling vergt een lange termijn focus en een investering van de medewerker en de organisatie.
Het doel van competentieontwikkeling is tweeledig:
Start je met competentieontwikkeling? Dan is het belangrijk om erachter te komen welke kerncompetenties vereist zijn binnen de organisatie, welke competenties ontbreken bij medewerkers en welke te ontwikkelen zijn.
Competentieontwikkeling wordt vaak beschouwd als onderdeel van HRM werkzaamheden.
Managers van andere afdelingen zien het regelmatig aan voor een makkelijke activiteit. Iets dat je ontwikkelt door een boek te lezen of door een eenmalige training te volgen. Competentieontwikkeling staat daardoor vaak op een laag pitje.
Dat is jammer! Want competentieontwikkeling is een doorlopend proces dat continu aandacht vereist van meerdere personen binnen de organisatie. De verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de HR-afdeling, maar ook bij de manager. Wil je namelijk de competentieontwikkeling van medewerkers stimuleren, dan dien je hier als manager ook tijd voor vrij te maken. Door als manager aandacht te besteden aan leren en ontwikkeling, merken anderen de verandering op binnen de organisatie. Hierdoor stimuleer je anderen ook meer aandacht te besteden aan competentieontwikkeling.
Maak competentieontwikkeling een belangrijk en bespreekbare activiteit. Help medewerkers in hun loopbaanontwikkeling en leer ze om te gaan met groei en verandering. Hoe je dit doet? Bijvoorbeeld door een persoonlijk leerplan samen te stellen. Leg hierbij de focus op de kwaliteiten van de medewerkers in plaats van op de kwantiteiten. Op die manier creëer je een team dat bestaat uit professionals die gemotiveerd zijn in hun werk en klaar zijn voor de toekomst.
Wil jij leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Download dan ons Competentie handboek voor managers. In dit handboek leggen we stap voor stap uit hoe jij competenties managet en ontwikkelt op de werkvloer.