Vaardigheden en kwaliteiten; iedere medewerker heeft ze hard nodig. Welke precies wisselt uiteraard per functie en sector. Maar de twee termen worden nog wel eens door elkaar gebruikt. Verwarrend! Daarom ontdek je in dit artikel wat het verschil is tussen kwaliteiten en vaardigheden en hoe je beide goed in beeld brengt bij jouw medewerkers. Zo kun jij hen optimaal werven, onboarden en ontwikkelen.
Vaardigheden en kwaliteiten zijn allebei belangrijk voor medewerkers om succesvol te zijn in een bepaalde rol of functie. Maar ze zijn wel verschillend van aard. Waar vaardigheden vooral praktische en meetbare bekwaamheden zijn, zijn kwaliteiten juist de meer persoonlijke en minder eenvoudig meetbare eigenschappen van een persoon.
Vaardigheden stellen medewerkers in staat om bepaalde taken of activiteiten uit te voeren, zoals programmeren, schrijven, onderhandelen of communiceren. Dit betekent dat vaardigheden hoofdzakelijk door training, oefening en ervaring worden opgedaan.
Kwaliteiten daarentegen zijn eigenschappen die medewerkers bezitten die niet noodzakelijkerwijs meetbaar of aangeleerd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als geduld, betrouwbaarheid, empathie, creativiteit en doorzettingsvermogen.
Vaardigheden zijn zeer functie- en branchespecifiek. Welke vaardigheden jouw medewerkers nodig hebben, is dus grotendeels afhankelijk van hun rol. De volgende voorbeelden worden echter vaak gevraagd in verschillende werkomgevingen, net als de powerskills die de medewerker van de toekomst nodig heeft:
Andere, meer rol- en branchespecifieke voorbeelden zijn programmeren als IT-specialist, redigeren als editor, verkoopgesprekken voeren als salesmanager of het aanleggen van een infuus als verpleegster.
Wie echt succesvol wil zijn in zijn of haar werk, heeft vaardigheden én kwaliteiten nodig. Hoewel kwaliteiten niet allemaal even makkelijk aan te leren zijn, zijn voor de meesten evengoed geschikte trainingen te vinden. Vaak vind je deze in de categorie persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke effectiviteit. Voorbeelden zijn:
Andere voorbeelden zijn integriteit, empathie, zelfdiscipline, resultaatgerichtheid en een positieve attitude.
Het regelmatig bijhouden van de vaardigheden en kwaliteiten van je medewerkers helpt om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren en de prestaties van de organisatie te verbeteren. Dit kun je op verschillende manieren doen en je kunt hier gelukkig diverse tools bij gebruiken die dat makkelijker maken, zoals het alles-in-één-leerplatform van Studytube.
Het is vooral belangrijk om een methode te kiezen die past bij jouw organisatiecultuur en de doelstellingen van jouw organisatie. Voorbeelden zijn:
Meer leren? Lees dan ook Wat is het verschil tussen competenties en vaardigheden? of bekijk hoe Studytube medewerkers helpt bij het ontwikkelen van kwaliteiten en vaardigheden met ons Learning Experience Platform.
Werkzaam bij de overheid? Download dan ons whitepaper ‘8 onmisbare kwaliteiten van de smart city-ambtenaar’. Hierin ontdek je precies welke kwaliteiten de ambtenaar van de toekomst nodig heeft.