Wie heldere leerdoelen formuleert, vergroot de kans op een succesvol leertraject. Maar ook als je leeractiviteiten ontwerpt en ontwikkelt, is kennis van leerdoelen erg belangrijk. Deze doelen helpen namelijk om de focus te leggen op de gewenste resultaten en zorgen ervoor dat de leeractiviteit effectief is en aansluit bij de leerbehoeften van de deelnemers. In dit artikel bespreken we daarom enkele belangrijke stappen en tips om leerdoelen op een effectieve manier op te stellen. Zo kun jij ervoor zorgen dat jouw leeractiviteiten het gewenste effect hebben. Voor jezelf, of voor je medewerkers.
Een leerdoel is een concrete beschrijving van wat een persoon wil leren, bereiken of kunnen na het voltooien van een leeractiviteit, training of onderwijsprogramma. Het beschrijft het gewenste resultaat van een leerervaring en geeft aan wat de deelnemer moet weten, begrijpen, kunnen of veranderen als gevolg van het leerproces.
Het formuleren van duidelijke leerdoelen is een belangrijk onderdeel van het ontwerpen van effectieve leertrajecten, omdat het de basis vormt voor het selecteren van inhoud, methoden en materialen om het beoogde leerresultaat te bereiken. Het helpt je ook om medewerkers te stimuleren om aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te werken.
Het opstellen van goede leerdoelen is belangrijk om verschillende redenen. Het helpt bijvoorbeeld om de deelnemer te begeleiden in het leerproces, verhoogt de motivatie en doelgerichtheid, maakt het mogelijk om het leerresultaat te meten en kan bijdragen aan de efficiëntie van de leeractiviteit. Het maakt het ook makkelijker om ervoor te zorgen dat medewerkers leeractiviteiten ondernemen die passen bij de leerstrategie van je organisatie.
Leerdoelen zorgen voor:
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Maak jouw leerdoel:
Een voorbeeld van een goed geformuleerd leerdoel is: "Na het volgen van deze training kan de deelnemer binnen 3 maanden een overtuigende presentatie geven over het onderwerp van de training, waarbij gebruik wordt gemaakt van relevante ondersteunende materialen en waarbij de boodschap duidelijk wordt overgebracht aan het publiek."
Dit leerdoel is specifiek, meetbaar, realistisch, relevant en tijdgebonden. Door het formuleren van een goed leerdoel wordt het voor de deelnemer duidelijk wat er van hem/haar wordt verwacht en kan hij/zij hier gericht aan werken.
Andere voorbeelden zijn van goed geformuleerde leerdoelen zijn:
Ben jij een L&D-professional en wil jij jouw medewerkers helpen bij het opstellen van effectieve leerdoelen om de juiste competenties en vaardigheden te ontwikkelen? Dan volgen hieronder 3 praktische tips.
Vraag medewerkers om specifieke voorbeelden te geven van vaardigheden of kennis die ze willen verbeteren. Stel vragen als: "Welke competenties wil je ontwikkelen?" of "Welke uitdagingen ervaar je momenteel in je werk?". Dit helpt medewerkers om zich bewust te worden van hun leerbehoeften.
Zorg ervoor dat leerdoelen geformuleerd worden zoals hierboven beschreven: specifiek, meetbaar, realistisch, relevant en tijdgebonden. Door medewerkers hun doelen SMART te laten formuleren, zorg je er namelijk voor dat deze haalbaar en meetbaar zijn.
Het is belangrijk om na het formuleren van leerdoelen follow-up-gesprekken te hebben om te controleren of de medewerker nog steeds op schema ligt. Bied ondersteuning en moedig medewerkers aan om eventuele obstakels te overwinnen. Dit helpt hen om gemotiveerd te blijven en succesvol te zijn in het behalen van hun leerdoelen.
Meer leren over hoe je je medewerkers optimaal motiveert en stimuleert in hun ontwikkeling? Download dan ons e-book ‘Hoe word je een lerende organisatie?’.