Nieuws

We hadden geen plan B nodig

  • Picture of Robert van den Eeckhout

    Robert van den Eeckhout

  • 27 mei 2019
NewBusinessRadio_Studytube

Homam Karimi, mede-oprichter en CEO bij Studytube zit achter de microfoon bij Let’s Talk Business. In deze live-uitzending zit hij tegenover Fabienne de Vries en vertelt hij over het ontstaan van Studytube, zijn ambitie, vallen en opstaan en de toekomst van Studytube. Homam: “De laatste drie jaar groeien we ieder jaar met 100%. Dat is gekkenwerk”.

Frustratie zorgde voor het ontstaan van StudytubeLaw

Homam studeerde ruim tien jaar terug aan de Universiteit van Maastricht. Als student rechten zat hij samen met nog zo’n 400 andere studenten te luisteren naar een verhaal die voor iedereen exact hetzelfde was. Homam: “Het is vreemd dat onderwijs voor iedereen hetzelfde is. Met de ‘one-size-fits-all-colleges’ benut je wat mij betreft niet het volle potentieel van studenten. Het zou net als Google moeten zijn: als ik iets zoek, krijg ik andere resultaten dan jij. Dat maakt het persoonlijk. In het onderwijs is dat gek genoeg totaal niet het geval. Onderwijs is het minst gedifferentieerde product, terwijl dit het meest gedifferentieerde product zou moeten zijn. Dat frustreerde mij.”

Onderwijs zou het meest
gedifferentieerde product moeten zijn

Een schouderklopje en een aai over de bol

Vanuit die frustratie ontstond het idee om een adaptief studieplatform te ontwikkelen. Een platform dat zich aanpast aan jou. Zo ingericht, dat je als student na ieder hoofdstuk werd getoetst of je de leerstof écht hebt begrepen. Was dat niet het geval, dan kreeg je extra informatie. Zo konden studenten zich optimaal en in hun eigen tempo voorbereiden op hun tentamens.

Met dat idee ging Homam naar universiteiten en uitgevers. Homam: “Klopt. Wij zouden het platform bouwen en zij leveren de docenten (content) en de studenten (distributie). Ik zag een ideale samenwerking voor me. Helaas kreeg ik een aai over de bol en een schouderklopje met de opmerking: Kom maar terug als je je hebt bewezen.”

De sport is om van iets meer te maken

De commerciële ondernemerschap zat er bij Homam altijd al in. Op de middelbare school handelde hij al in parfumflesjes. Het ging niet om het geld, maar om van iets meer te maken. Met die instelling en de aai over de bol ging hij aan de slag met het platform. Samen met Gerhard (mede-oprichter red.) bouwden ze het platform StudytubeLaw.

Het platform werd een succes. Al gauw sloten meer dan 20.000 rechtenstudenten zich aan. Omdat het niet geschikt was voor andere studierichtingen, was opschalen niet mogelijk. De ambitie om mensen te helpen bij hun ontwikkeling bleef groeien. Toen hebben ze – zoals dat in startup land heet – een pivot gemaakt. De focus verschoof van studenten naar organisaties. Zo ontstond hun tweede onderneming: Studytube.

Studytube bestond in de beginfase vooral uit een online trainingsbibliotheek, met meer dan 200 online trainingen en 500 microlearnings. Geïnspireerd door de mogelijkheden en de toenemende vraag vanuit de markt naar een leerplatform, breidden Homam en Gerhard Studytube uit tot een organisatie met inmiddels meer dan 80 medewerkers en ruim 200 klanten.

Dit is wat Studytube doet

Studytube bestaat uit een groep ambitieuze onderwijsdeskundigen, ontwerpers, techneuten en visionairs. Samen hebben ze de ambitie om leren voorgoed te veranderen. Homam: “Studytube helpt werknemers hun volle potentieel te realiseren. Wij faciliteren en stimuleren het leren in organisaties optimaal. We nemen belemmeringen weg voor groei en ontwikkeling om zo een lerende organisatie te worden. Hiervoor bieden wij:

  1. Het meest gebruiksvriendelijke leerplatform voor het realiseren van de meest uiteenlopende leerdoelstellingen
  2. Een divers en relevant leeraanbod op maat, in samenwerking met verschillende marktpartijen
  3. Expertise en begeleiding om een lerende organisatie te worden en te blijven”

Als je goed luistert,
dan heb je geen plan B nodig

Continu leren

De afgelopen jaren gingen niet zonder slag of stoot. Homam: “We zijn markttrends georiënteerd. Dat betekent dat we continu kijken naar de ontwikkelingen. Dat kan alleen als je goed luistert naar je klanten. Dat hebben we altijd al gedaan. Als je dat goed doet, dan heb je geen plan B nodig. Zij weten immers als geen ander welke problemen er spelen. Achteraf gezien is dat een luxe geweest. Sommige ondernemers hebben papieren en diploma’s op zak of een aantal jaar werkervaring. Ik denk dat het dan lastig om door te gaan als het tegenzit.”

Een blik naar de toekomst: shooting for the moon

Over de toekomst is Homam duidelijk. Een groot en impactvol bedrijf neerzetten. Homam: “Hoe gaaf is het als je later kunt zeggen dat 100 miljoen mensen gebruikmaken van je platform.”

Studytube is op de goede weg. Op dit moment heeft Studytube meer dan 500.000 gebruikers. Omdat er nog voldoende ruimte is om te groeien, ligt de focus voor dit jaar nog op Nederland. Maar in 2020 zal er toch echt over de grens gekeken worden.

Radioprogramma gemist?

Dat kan gebeuren. Gelukkig kun je het radioprogramma terugluisteren. Wil je na het beluisteren van het programma meer weten over het worden van een lerende organisatie? Stuur dan een mail naar info@studytube.nl.

Get started with skill-based learning today

We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.

Book a demo