Zorgverzekeraar CZ mengt zich net als vele andere werkgevers in de “War for Talent”. Een krappe arbeidsmarkt maakt het moeilijk om de juiste talenten te vinden die de vacatures bij CZ kunnen invullen. Daarom ging CZ aan de slag met de duurzame inzetbaarheid van het huidige personeelsbestand. Zo kunnen medewerkers elders in de organisatie ingezet worden met behulp van professionele ontwikkeling. Met de CZ Campus, de eigen online academy van de zorgverzekeraar, en het Studytube leerplatform zorgen ze ervoor dat medewerkers digitaal vaardiger worden. Leanne Pantjes, Adviseur Digitaal Leren & Ontwikkelen bij CZ, vertelt er alles over in ons live webinar “Hoe CZ haar medewerkers digitaal vaardiger maakt”.
Naast de duurzame inzetbaarheid van medewerkers speelt de dienstverlening naar klanten toe ook een grote rol. Met meer dan drie miljoen aangesloten verzekerden is dat nogal een klus. Zeker als die dienstverlening zich steeds meer op een digitaal front afspeelt.
Om mee te kunnen bewegen met veranderingen op de markt en in de werkzaamheden, moeten werknemers digitaal vaardig zijn. En daar hoort uiteraard een passende leercultuur bij. Daarbij onderzocht CZ allereerst via een analyse waar de verschillende leerbehoeften lagen.
“We hebben echt moeten stilstaan bij de vraag: wat is nou ons doel en waarvoor ga je leren en ontwikkelen nou inzetten?” aldus Pantjes. “We hebben kritisch gekeken naar wat nou de vraag achter de vraag is.”
Vervolgens werd er gekeken naar de middelen die nodig waren om die behoeften te vervullen. Eén van de belangrijkste middelen daarbij was en is de online academy van CZ: de CZ Campus.
Alles op het gebied van ontwikkeling komt samen op de digitale leeromgeving van de CZ Campus. Pantjes legt uit wat daar het voordeel van is: “Voorheen was het een beetje overal en nergens leren en ontwikkelen bij CZ. We lieten medewerkers ook vrij in wat ze volgden en boekten. Nu hebben we een centrale online omgeving waar we online en klassikaal leeraanbod combineren. Dat maakt het toegankelijk en inzichtelijk, en dat vinden we heel fijn aan het platform”.
Om de leercultuur goed te integreren in de organisatie zet CZ in op een relevant leeraanbod. Dit doet CZ door het leeraanbod aan te laten sluiten op de organisatiebeweging en de werkzaamheden van medewerkers. Vóór CZ een leerlijn aanmaakt, kijkt men dus goed naar de precieze leerbehoeften.
“Bij het maken van leerlijnen en online trainingen zorgen wij er altijd voor dat deze contextrijk zijn,” vertelt Pantjes. “Een mooi voorbeeld hiervan is de training ‘Omgaan met agressie’, die we nu aan het updaten zijn. Een groot aspect hierbij is het digitale klantcontact. Aan de hand van Twitter-feeds laten we voorbeelden uit de praktijk zien die aansluiten op de training.”
Met een leercultuur en passende leercontent ben je op de goede weg, maar zonder goede communicatie kan het zijn dat medewerkers hun weg naar de online academy toch niet weten te vinden. Als niemand binnen de organisatie weet wat er te halen valt op leergebied, dan gebeurt er immers ook niks.
Pantjes legt uit hoe CZ daarmee omgaat: “We blijven onze medewerkers prikkelen om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan door het aanbod van onze online academy uit te lichten. Als we nieuwe trainingen hebben, bijvoorbeeld. We laten ook zien wat collega’s interessant vinden, om zo het vuurtje op gang te houden. Ook in gesprekken met leidinggevenden en medewerkers blijven we dit onder de aandacht brengen.”