Leercultuur

Webinar ‘Hoe FAAC medewerkers motiveert om te ontwikkelen door de juiste leercultuur’: een verslag

  • Picture of Cas van Lier

    Cas van Lier

  • 24 maart 2022

FAAC is dé specialist op het gebied van personeelstoegang en automatische deuren. Ze zijn de afgelopen tijd hard gegroeid en hebben hun werknemersaantal zien vervijfvoudigen van 50 naar 250 medewerkers. Om al het nieuwe personeel wegwijs te maken in de organisatie, huidige werknemers op de top van hun kunnen te houden en toekomstige groei te garanderen, heeft FAAC besloten te investeren in het Studytube leerplatform. Tijdens ons live webinar “Hoe FAAC medewerkers motiveert om te ontwikkelen door de juiste leercultuur” vertelde Tristan Schuring, L&D Manager bij FAAC, hoe hij die leercultuur tot stand heeft gebracht en medewerkers intrinsiek motiveert om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Ook Rob van Nieuwburg, Directeur bij Bouwradius Training & Advies, schoof aan om meer te vertellen over op maat gemaakte trainingen in de bouw.

De voorwaarden voor een succesvolle leercultuur

Bij de implementatie van een leerplatform komt meer kijken dan enkel het communiceren hiervan. Zeker in een branche waar de adoptie van het leren & ontwikkelen vaak laag ligt, zoals o.a. de bouwsector. Dat komt omdat het personeel in dat geval niet op een kantoor zit, maar op locatie werkt en vaak praktisch ingesteld is. Daarom zet Schuring vol in op een gezonde leercultuur. Maar hoe laat je die slagen binnen de organisatie?

Volgens Schuring begint het met een goede visie op leren: “Bij FAAC is het van belang dat het geluk van de werknemer hierin centraal staat. Daarmee kijken we voornamelijk naar wat zij nodig hebben binnen hun functie. Als werkgever hebben we daar wel een beeld bij, maar het personeel weet dat het best.”

Daarnaast kijkt Schuring ook naar de verschillende competenties die een werknemer nodig heeft om zijn of haar werk goed uit te kunnen voeren. Er wordt hierin onderscheid gemaakt tussen product- en functiecompetenties. Op deze manier stellen ze de werknemer centraal in het ontwikkelproces.

Ook de directie speelt een rol in het succes van een leercultuur, zegt Schuring. Je moet goed op één lijn zitten met elkaar om tot de beste resultaten te komen. Al gebeurt dit wel op een andere manier dan voorheen, ziet ook Van Nieuwburg: “Voorheen had dit een verplicht karakter. Er werd dan verteld wat iemand moest leren door de directie en nu gaat dat in samenspraak met de werknemer. Die werknemer heeft steeds meer verantwoordelijkheid over de eigen ontwikkeling.”

Safety first

In de bouw is veiligheid van groot belang. Niet alleen op de bouwplaats of werkplek, maar ook de psychologische vrijheid, zoals Schuring het noemt: “Veiligheid betekent in weze vertrouwen. Elkaar het vertrouwen geven, zodat je het kan hebben over wat je graag wil gaan leren.”

Dat vertrouwen en die veilige leeromgeving zorgen er vervolgens voor dat werknemers uit hun comfortzone durven te stappen. Want dat is ervoor nodig om aan de werknemer duidelijk te maken dat ze zichzelf wel degelijk kunnen ontwikkelen. En daar krijgt niet alleen de werknemer zelf energie van, aldus Schuring: “Uiteindelijk is het zelflerende vermogen natuurlijk waar het om draait en hoe je dat inzichtelijk maakt. Dat is zo mooi om te zien en ook waarom ik dit doe. Daar krijg ik zoveel energie van.” 

Get started with skill-based learning today

We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.

Book a demo