Op 8 maart was Marleen den Houter, Interim HR-Manager bij Kruitbosch, te gast in onze studio voor het webinar “Hoe Kruitbosch met leren & ontwikkelen inspeelt op een veranderende markt”. Kruitbosch is de bedenker, ontwerper en bouwer van o.a. Cortina- en Alpina-fietsen en is hard aan het groeien. Alles staat in het teken van de toekomst en hoe daar zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers hun huidige - en toekomstige - taken zo goed mogelijk kunnen uitvoeren?
De groei die Kruitbosch aan het doormaken is willen ze graag doorzetten. Als familiebedrijf met een rijke historie weten ze zich als geen ander mee te bewegen met de markt. Kruitbosch is immers niet de enige fietsenmaker in Nederland. Maar de markt verandert snel, en om mee te blijven bewegen is het van groot belang om de juiste leercultuur te implementeren, zegt ook Den Houter: “Om onze huidige positie te behouden en onze toekomstige positie te versterken, hebben we onze ontwikkel- en productietijd verkort. Dat vraagt om nieuwe skills die we zo snel mogelijk de organisatie in willen helpen. Daar is een leercultuur heel belangrijk bij.”
Om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren en een leercultuur te kickstarten, is de “School of Kruitbosch” in het leven geroepen: voorheen een offline initiatief dat met behulp van het Studytube-leerplatform nu online verder gaat. De “School of Kruitbosch” bestaat uit drie pijlers: “vakvaardig”, “persoonlijk leiderschap” en “organisatieontwikkeling”.
Ze hebben bij Kruitbosch dus een goede fundering staan als het aankomt op de ontwikkeling van medewerkers. De volgende stap is zorgen dat die medewerkers hun weg naar deze online academy weten te vinden en actief met hun ontwikkeling aan de slag gaan.
De L&D-pitbull
Allereerst benoemt Den Houter het belang van een persoon binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor het onder de aandacht brengen van de ontwikkelmogelijkheden. Daarmee bedoelt Den Houter niet een collega die naast de dagelijkse taken ook nog eens het leerplatform moet gaan promoten. Het gaat echt om een HR- of L&D-manager die fulltime aan de slag gaat met leren & ontwikkelen binnen de organisatie. In de woorden van Den Houter: “De leer- en ontwikkel-pitbull”.
Ontwikkel-ambassadeurs
“Ook ambassadeurs spelen een hele grote rol bij een succesvolle adoptie,” aldus Den Houter. Zij ziet binnen Kruitbosch collega’s die niet kunnen wachten om aan de slag te gaan met het leerplatform. Dit enthousiasmeert andere collega’s om ook eens een kijkje te nemen.
Relevante leercontent
Als medewerkers dan een kijkje nemen op het leerplatform, is het van belang dat ze worden begroet door trainingen die voor hen relevant zijn. Den Houter: “Wij kijken gedurende het jaar wat wel en wat niet werkt. Zo kunnen we zien wat er nog ontbreekt en wat we nog kunnen toevoegen aan het leerplatform.”
Maar het allerbelangrijkste is dat we moeten laten zien dat leren leuk is. Alleen op die manier is iedereen bereid om er wat mee te gaan doen,” aldus Den Houter.