Als organisatie met een groei- en internationaliseringsambitie zet horecaspecialist Vermaat volop in op online learning. Talent & Development Manager Niels Gerritse is verantwoordelijk voor de Vermaat Academy, het online leerplatform van Vermaat. Hij bespreekt met Franciska van Pinxteren, Customer Success Manager bij Studytube, hoe Vermaat online leren mogelijk maakt voor maar liefst 5.000 medewerkers.
Vermaat verzorgt horeca in kantoren, ziekenhuizen, musea, dierentuinen, luchthavens, banken en ketens als Intratuin en La Place. Het bedrijf wil groeien in binnen- en buitenland, maar staat daarbij voor een enorme uitdaging, vertelt Gerritse: “De arbeidsmarkt is krap en het wordt steeds moeilijker om ervaren horecakrachten zoals koks, barista’s en leidinggevenden te vinden. Daarnaast vragen duurzaamheid en de transitie naar plantaardig voedsel aandacht. Online learning biedt ons uitkomst om nieuwe medewerkers aan boord te krijgen en om huidige medewerkers door te laten groeien.”
In de horeca geldt wet- en regelgeving voor onder andere voedselveiligheid. Gerritse: “In de onboarding van nieuwe medewerkers besteden wij daar aandacht aan via de Vermaat Academy. Ook willen we de vakgerichte ontwikkeling aantrekkelijk maken. Mensen kunnen ‘leerreizen’ volgen, waardoor ze misschien denken: goh, ik had op voorhand niet verwacht dat dit zo leuk zou zijn, maar nu ga ik voor een carrière als kok. Bij Vermaat kunnen ze dan alle kanten op, hoe mooi is dat?”
Als Customer Success Manager bij Studytube kent Van Pinxteren Vermaat goed. Zij is enthousiast over de manier waarop het bedrijf de Academy inzet om mensen perspectief te bieden op de arbeidsmarkt: “Andere goede voorbeelden vind ik dat Vermaat bbl-trajecten biedt voor koks. Bbl staat voor ‘beroepsbegeleide leerweg’, waarbij mensen vier dagen per week werken en één dag per week naar school gaan. Ook heeft Vermaat talentenprogramma’s.”
“Als je als bedrijf wilt groeien, moeten mensen versneld de kans krijgen om leiding te geven”, verklaart Gerritse. “Daar zijn die talentenprogramma’s voor. We hebben ook een digital learning café opgezet voor managers. Dat speelde in coronatijd een belangrijke rol. We hebben toen voor de Vermaat Academy veel content gecreëerd over vaardigheden, gedrag en leiderschap. Medewerkers die tijdens de lockdowns gedwongen thuiszaten, konden zich daardoor online ontwikkelen. In de digital learning cafés hebben we met leidinggevenden besproken welke modules geschikt zijn voor hun teams en hoe ze mensen kunnen motiveren om te gaan leren. In anderhalf jaar tijd zijn er maar liefst 33.000 online trainingen gestart! Daarmee staat online learning bij Vermaat op de kaart. Maar het blijft belangrijk om de mogelijkheden voortdurend onder de aandacht te brengen.”
Uit een poll onder deelnemers aan het webinar blijkt dat blended learning een grote trend is. Dat houdt in dat je verschillende leervormen met elkaar combineert, online en offline. Bij Vermaat is dat ook terug te zien. Gerritse: “Deelnemers aan het talentenprogramma van Vermaat krijgen een jaar lang training in gedrag, vaardigheden en leiderschap. Het leuke is dat ze bijvoorbeeld klassikale trainingen krijgen van een geweldige gedragstrainer, en vervolgens in de online leeromgeving huiswerk kunnen maken, een inspirerende video kunnen bekijken en een bijbehorende microlearning volgen. Vaak eindigt een kwartaal met een praktijkopdracht. Daarmee gaat het geleerde terug naar de werkvloer, met het talent als middelpunt.”
Een vraag die bij veel webinardeelnemers leeft, is hoe je ervoor zorgt dat je medewerkers de geboden leermogelijkheden benutten. Als Customer Success Manager adviseert Van Pinxteren organisaties die het Studytube-leerplatform gebruiken daarover: “Het begint ermee dat het leeraanbod past bij de behoefte. Het moet aansluiten bij de praktijk, zodat voor medewerkers duidelijk is wat ze eraan hebben. Het is ook prettig om in korte blokken te werken van zo’n 25 minuten per stuk. Dan nemen mensen de informatie het best op en zijn ze geneigd een training af te maken.”
Gerritse vertelt vanuit zijn ervaring: “De leidinggevenden moeten weten dat er leeraanbod is voor verschillende doelgroepen. En je moet flexibel inspelen op de doelgroep. Voor mensen die onder werktijd geen tijd hebben om te leren, maar die met het ov reizen, hebben we bijvoorbeeld microlearnings die mobiel zijn te volgen. Voor regiomanagers die veel in de auto zitten, kijken we naar de mogelijkheid om podcasts aan te bieden over bijvoorbeeld leiderschap en verandermanagement.”
Uit het gesprek met Gerritse komen nog meer mooie aspecten van een eigen Online Academy naar voren:
Tot slot noemt Gerritse een voorbeeld van het gebruik van de Vermaat Academy waar hij erg trots op is: “Wij werken samen met vrijwilligersorganisatie BuurtBuik, die gratis gezonde maaltijden verzorgt op veertien locaties in drie grote steden. Daarvoor gebruiken ze voedsel uit de keten van Vermaat. Aan de vrijwilligers van deze organisatie biedt Vermaat gratis zelfontwikkelde online trainingen aan over voedselveiligheid en hospitality.”