Lerende organisatie

Webinar ‘Hoe zet je learning technology in om medewerkers te activeren tot leren?’: een verslag

  • Picture of Cas van Lier

    Cas van Lier

  • 30 mei 2022
Groepsfoto met Franciska van Pinxteren, Kiki Becking en Huub van Zwieten

Het is een vraag die veel organisaties bezighoudt: we willen een lerende organisatie worden en investeren daar ook in, maar hoe activeren we onze medewerkers om gebruik te maken van de mogelijkheden die we bieden? Op 10 mei gingen Huub van Zwieten, grondlegger van TalentFirst, en Franciska van Pinxteren, Customer Success Manager bij Studytube, tijdens ons live webinar in op deze brandende kwestie. In dit verslag lees je hun tips.

Mogelijkheden blijven onderbenut

Onlangs is de Studytube Learning & Development Monitor 2022 gepubliceerd. Uit dit grootschalige onderzoek onder HR-medewerkers, leidinggevenden en medewerkers in verschillende branches blijkt dat er weliswaar veel geld wordt gestoken in de aanschaf van learning technology, maar dat maar liefst 12% van de HR-professionals, 15% van de leidinggevenden en een schokkende 33% van de medewerkers niet weet welke learning tools beschikbaar zijn in de eigen organisatie. Bovendien zegt 64% van de HR-professionals slechts 75% of minder uit te geven van het beschikbare leerbudget.

De middelen voor medewerkers om zich te ontwikkelen zijn er dus wel, maar ze worden onvoldoende benut. Er ligt duidelijk een uitdaging om de aangeschafte learning technology optimaal in te zetten. Dat blijkt ook uit het grote aantal aanmeldingen, namelijk meer dan 350, voor dit webinar.

Je ziet door de bomen het bos niet meer

Beide gastsprekers vinden deze problematiek zeer herkenbaar. Van Zwieten werkt met TalentFirst aan groeiprogramma’s voor bedrijven. Hij vertelt: “Ik spreek veel HR-directeuren en die zijn bijna standaard gefrustreerd, omdat ze veel investeren in online leertools, die vervolgens weinig gebruikt worden.” Van Pinxteren was in haar vorige baan bij Adecco verantwoordelijk voor het kiezen en implementeren van een leermanagementsysteem. “Daarvóór had Adecco allerlei verschillende leertools: een contenttool, een tool om opleidingen te boeken, een tool voor vaste medewerkers en eentje voor flexmedewerkers. Mensen zagen door de bomen het bos niet meer en daardoor werden de tools niet efficiënt gebruikt.”

Tip 1: De juiste mindset hebben

TalentFirst heeft van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid subsidie gekregen om het gebruik van online leertools te stimuleren. Daarmee heeft het bedrijf het Future Fit Learning-programma ontwikkeld voor professionals die anderen begeleiden bij het leren. Denk aan HR-medewerkers, leidinggevenden en coaches. Een van de onderwerpen die daarbij aan bod komen, is mindset. Van Zwieten: “Zie je de kansen of alleen de bedreigingen van learning technology? Het is niet zo dat technologie jou als coach of HR-manager gaat vervangen. Je kunt technologie inzetten om routinematige taken van je over te nemen, waardoor er juist meer tijd overblijft voor het menselijke aspect. Er zijn allerlei ontwikkelingen die het leren zullen beïnvloeden, zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en gamification. Daarvoor openstaan is een belangrijke eerste stap.” 

Tip 2: Digitaal vaardig zijn

Als Customer Success Manager helpt Van Pinxteren organisaties om het online leerplatform van Studytube succesvol in te zetten. “De implementatie van een online leerplatform vraagt om digitale vaardigheden, ook van de HR-professional zelf”, vertelt ze. “Ik kan me voorstellen dat het best spannend is om voor het eerst een training van 5.000 euro te boeken via het platform. Dan wil je wel zeker weten dat je het goed doet. Het is belangrijk om daar routine in te krijgen. En het is de moeite waard, want learning technology is noodzakelijk om jonge professionals aan te trekken en te behouden. Je ziet nu al dat collegezalen halfleeg zijn, omdat studenten het college on demand willen kijken. Organisaties zullen zich daaraan moeten aanpassen.”

Tip 3: Laat het leeraanbod aansluiten op wat medewerkers nodig hebben

Maar hoe verleid je medewerkers nu om daadwerkelijk gebruik te maken van de mogelijkheden om te leren? Van Zwieten: “YouTube is het grootste platform voor leren, omdat het performance support biedt: mensen kunnen op de werkplek een instructiefilmpje bekijken waarmee ze hun werk beter kunnen doen. Als ze zien dat leren direct iets oplevert, is dat een goede motivatie om van het leeraanbod gebruik te maken.” Een positieve ervaring met een instructiefilmpje kan inspireren om ook een grotere leerinterventie te volgen. Van Pinxteren vult aan: “Medewerkers willen weten: what’s in it for me? Leidinggevenden en HR-medewerkers hebben de taak om ervoor te zorgen dat het leeraanbod aansluit bij wat de medewerkers nodig hebben.”

Tip 4: Zorg ervoor dat je het digitale aanbod kent

Het digitale aanbod is zeer uitgebreid. Het is belangrijk dat je daar wegwijs in wordt, zodat je kunt bepalen welke digitale learning tools relevant zijn voor je organisatie. Van Zwieten: “Studytube heeft bijvoorbeeld een leermanagementsysteem, een auteurstool, een contentbibliotheek. Als je snapt hoe het in elkaar zit, kun je slimme keuzes maken.” Van Pinxteren: “Bij Adecco gingen we van allerlei losse tools naar één online leerplatform van Studytube. Daarop konden we wel alle functionaliteiten aanbieden, maar dan in één omgeving. Dat maakte het veel aantrekkelijker voor medewerkers.”

Tip 5: Neem gratis deel aan het Future Fit Learning-programma

Meer weten over hoe jouw organisatie de investering in learning technology optimaal kan laten renderen? Het Future Fit Learning-programma van TalentFirst wordt voor 80% gesubsidieerd door de overheid. Studytube financiert de overige 20%. Wil je hier meer over weten? Plan dan een kennismakingsgesprek in met één van onze learning consultants via deze link.

Get started with skill-based learning today

We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.

Book a demo