Na webinars voor o.a. de lokale overheid en de bouwsector wijdde Studytube op dinsdag 22 september studiotijd aan de uitzendbranche. Tijdens het webinar "Hoe Manpower zijn (flex)medewerkers duurzaam inzetbaar maakt" boden Geesje Leijenaar (Manager Learning & Development bij Manpower) en Paul van Helmond (Customer Success Manager bij Studytube) meer inzicht in het belang van scholing voor flexmedewerkers en hun toekomstbestendigheid.
Toen de coronacrisis toesloeg, voelde Manpower – en de uitzendbranche in het algemeen – die impact vrijwel onmiddellijk. Terwijl sommige opdrachtgevers al hun flexmedewerkers moesten laten gaan, meldden anderen plotseling een explosief groeiende nood aan uitzendkrachten.
"Vóór corona was er al sprake van een mismatch," vertelde Leijenaar. "We hadden best wel veel vacatures, maar de mensen die op zoek waren naar een baan hadden niet altijd de juiste competenties. Door de verschuiving op de arbeidsmarkt is die mismatch echter alleen maar groter en ingewikkelder geworden."
Terwijl de lockdown klassikale trainingen van de kalender veegde, kwam online leren in een ongeziene stroomversnelling terecht. Bij Manpower groeide het aantal gevolgde online trainingen met 35%, en rijpte de interesse in soft skills en just-in-time learning.
"Met L&D kan je een deel van de oplossing bieden," verklaarde Leijenaar. "Daar waar er een tekort is aan bepaalde skills, kan je met scholing die skills aanreiken en zo alsnog een aantal vacatures invullen."
Volgens Leijenaar moet de uitzendbranche nu al inspelen op de veranderingen die de arbeidsmarkt zal brengen ná de recessie. "Als uitzendkracht ga je van de ene naar de andere opdracht," legde ze uit, "en telkens heb je weer andere skills nodig. Hoe meer je als uitzendkracht investeert in je eigen vaardigheden, hoe beter men je op andere functies kan plaatsen - en liefst op functies waar je net wat beter verdient."
Door flexmedewerkers leer- en ontwikkelmogelijkheden te geven die hun duurzame inzetbaarheid bevorderen, maak je hen dus waardevoller voor de klant én kan je hen nadien sneller herplaatsen. Van Helmond beaamde dat volmondig: "Als je flexmedewerkers helpt om klaar te zijn voor een functie van de toekomst en je hun belemmeringen daarbij wegneemt, zijn ze automatisch geneigd om langer bij je te blijven, want je zorgt goed voor hen."
"Je kan er een uitstekende businesscase voor maken," vulde Leijenaar aan. "Als je investeert in de scholing van je flexmedewerkers, dan gaat je Net Promoter Score omhoog en verbetert ook de uitzendtermijn. Daarnaast kun je de flexmedewerkers beter doorplaatsen door te investeren in hun vaardigheden, waardoor je omzet stijgt. Door het gebruik van een leerplatform kan je bovendien het hele proces automatiseren, zodat je personeelskosten bespaart."
In 2016 koos Manpower voor het platform van Studytube om scholing op een laagdrempelige manier in te zetten en de bijbehorende administratieve processen te automatiseren. Drie jaar later vervoegde de Digitale Opleidingsintermediair het pakket.
Ondertussen heeft Manpower dankzij een uitgebreid ambassadeursnetwerk een stevig verankerde leercultuur opgebouwd, en verdubbelt het gebruik van Studytube ieder jaar opnieuw. De intercedenten kennen zowel de behoefte van de markt als het aanbod van Studytube, en kunnen hun flexmedewerkers zo optimaal begeleiden in hun loopbaan. Ze weten namelijk perfect welke training de werknemer in kwestie kan volgen om zich te vervolmaken of om door te groeien naar een volgende functie.
Bovendien heeft Manpower voor de 50 meest voorkomende functies specifieke leerlijnen ingericht. "Vaak nemen opdrachtgevers die zelfs over," aldus Leijenaar. "Kijk bijvoorbeeld naar onze onboardingsmodules. Als een organisatie iedere maand x aantal flexmedewerkers aanneemt, dan gaan wij dat inwerktraject digitaliseren en maken we daar een mooie e-learning van. Zo moet de opdrachtgever niet steeds hetzelfde verhaal vertellen."
De coronacrisis woekert nog steeds voort, maar voor Leijenaar is dat het uitgelezen moment om te investeren in leren en ontwikkelen. "Wanneer de economie herleeft, ben je als uitzendbranche als eerste aan de beurt," besloot ze. "Dan willen bedrijven immers uitzendkrachten aannemen, omdat alles nog hartstikke onzeker is. Als je je daarop voorbereidt door goed geschoolde flexmedewerkers klaar te hebben staan, dan denk ik dat je heel snel weer succesvol kunt worden."