Een krappe arbeidsmarkt zorgt voor uitdagingen: hoe vind je het juiste talent en bind je dat talent vervolgens succesvol aan jouw organisatie? Tijdens het webinar: “Til je onboarding naar een hoger niveau” van 19 oktober, schoven Kirsten de Roo, auteur, strateeg & founder en Ebony Elshot-Oosterhoff, HR-business partner, Studytube, aan om het belang van een goede onboarding te benadrukken en uit te leggen hoe je dit realiseert. Hier volgen de belangrijkste takeaways uit dit webinar.
De grootste valkuil bij de onboarding blijkt het scheppen van verwachtingen. Uit de kijkers poll tijdens het webinar blijkt dat 67% ‘onduidelijke verwachtingen en verantwoordelijkheden’ opgeeft als voornaamste reden van vertrek van nieuwe medewerkers in de eerste 12 maanden. Ebony en Kirsten herkennen dit.Ebony vertelt: “Ik ben bang dat organisaties tijdens deze fase vaak een sales pitch geven in plaats van een realistisch beeld schetsen van wat er van de medewerker verwacht wordt en te kijken of dit ook een match is met de verwachtingen van de medewerker. Door de krappe arbeidsmarkt praten organisaties medewerkers vaak naar de mond en doen ze beloftes die in de praktijk niet waargemaakt worden.”
Voor het scheppen van de juiste verwachtingen is het belangrijk ook rekening houden met de generatie van de sollicitant. Kirsten legt uit: “Je hebt op de arbeidsmarkt te maken met meerdere generaties, met elk hun eigen behoeften en verwachtingen. Zeker de jonge generaties hebben de behoefte om ergens aan bij te dragen en willen het werk niet als saai ervaren. Zij willen zich doorontwikkelen en plezier halen uit wat zij doen.” Weet dus met wie je te maken hebt en wat die persoon echt belangrijk vindt in het werken. Maar hoe bereik je dat in de praktijk?
Als je wilt weten waar iemand behoefte aan heeft, heb je inzicht in de wensen van de medewerker nodig. Zorgen dat je tijdens de onboarding in contact blijft, helpt hierbij. Vervolgens kan je op een realistische manier kijken hoe de organisatie op die behoeften kan inspelen. Maar het contact begint al tijdens de werving en selectie, ziet ook Kirsten: “Tijdens deze fase kan je al vragen stellen als: hoe werk jij het beste en wat heb jij nodig tijdens de onboarding om zo goed mogelijk te landen? Vaak gaat men ervan uit dat geen nieuws, goed nieuws is. Maar je moet echt in contact blijven. Dan kan je tussentijds bijsturen als je merkt dat verwachtingen niet gehaald worden. Daarnaast zijn er ook assessment tools of persoonlijkheidstesten waarmee je inzichtelijk krijgt in wat voor werk, cultuur of structuur iemand het beste tot zijn recht komt.”
Ebony voegt hieraan toe: “Waar ik zelf heel veel aan heb tijdens zulke gesprekken is door gebruik te maken van voorbeelden. Door te vragen hoe die persoon zich voelde bij het krijgen van feedback, hoe zij omgingen met een bepaalde manier van werken, et cetera. Zo ga je echt het gesprek aan en krijg je de informatie die je nodig hebt, zonder dat de kandidaat zelf in een sales pitch schiet.”
Na de pre-boarding is het tijd voor het echte werk: de nieuwe medewerker succesvol laten landen binnen de organisatie. Maar dat is niet alleen een taak voor de directe leidinggevende, je moet draagvlak in de gehele organisatie creëren. Kirsten: “De onboarding begint met draagvlak, het is namelijk een gezamenlijk proces van HR, het management, directe collega’s en de directie. Iedereen heeft zijn eigen rol binnen het onboardingsplan en dus moeten de neuzen dezelfde kant opstaan.”
Als je binnen je eigen organisatie nog geen onboardingstraject hebt uitgestippeld, zal je de directie moeten overtuigen van het nut hiervan. Heeft ook Ebony ervaren: “Mensen meekrijgen met de ideeën die je als HR hebt op onboarding gebied, is denk ik het lastigste. Je moet ze echt overtuigen. Dat kan je doen door verschillende scenario’s te schetsen en wat die de organisatie opleveren. Wat gebeurt er als we geen, of een slecht onboardingstraject hebben staan? En wat is dan het verschil met een succesvolle onboarding?”
Er zijn tijdens het webinar ‘Til je onboarding naar een hoger niveau’ nog veel meer inzichten gedeeld die jou verder kunnen helpen. Je kunt de opname nu terugkijken. Lees je liever meer over dit onderwerp? Bekijk dan onze how-to gids voor een succesvolle onboarding.