Studytube Blog

Werkgeluk stimuleren? Help medewerkers (aan) het leren – deel 2

Geschreven door Sofie Angevaare | 21 september 2022

Tijdens de Week van het Werkgeluk staan we bij Studytube stil bij de invloed van leren & ontwikkelen op werkgeluk. In het vorige deel beschreven we wat werkgeluk precies is. In dit deel: wat maakt een gezonde leercultuur werkgeluk verhogend? En hoe kun je zo’n leercultuur aanwakkeren in jouw organisatie?

Werkgeluk wordt beinvloedt door 4 P’s, ontdekten we in het vorige artikel van dit tweeluik. Namelijk: ‘Purpose’, ‘People’, ‘Progress’ en ‘Positivity’. En met name die laatste drie worden versterkt door een gezonde leercultuur.

Hoe een gezonde leercultuur bijdraagt aan het werkgeluk van jouw medewerkers

Een gezonde leercultuur is vooropgesteld een positieve cultuur. Leren & ontwikkelen vindt in een leercultuur namelijk niet plaats omdat het moet, maar omdat het kan, en omdat het leuk is. Medewerkers wíllen leren; ze wíllen ‘Progress’. En zij worden daartoe niet zo zeer ‘gepusht’ als wel ‘gepullt’.

In een leercultuur wordt leren namelijk hoofdzakelijk door intrinsieke motivatie gedreven: door ieders eigen behoefte aan ontwikkeling, zowel op persoonlijk vlak als ten aanzien van de ontwikkeling van het team en de organisatie. Leren wordt in een gezonde leercultuur dus niet alleen gezien als iets waar de werkgever of manager van profiteert, maar als iets waar iedereen zelf ook echt beter van wordt. Het zorgt ervoor dat werken soepeler verloopt en dat brengt weer meer plezier op de werkvloer en dus meer werkgeluk.

In een gezonde leercultuur is open feedback geven aan elkaar op een constructieve, positieve manier bovendien de normaalste zaak van de wereld. Hierdoor ontstaat er een groter vertrouwen in elkaar en wordt de P van ‘People’ dus ook positief beïnvloed.

Ten slotte zien medewerkers met een lerende mindset uitdagingen eerder als kansen dan als obstakels. De oplossing nog niet hebben betekent immers dat je deze nog kunt ontdekken. En als je in dat proces fouten maakt, is dat niet het einde van de wereld. In tegendeel: van fouten kun je namelijk leren. En die mindset vergroot niet alleen het geluk op het werk, maar ook het geluk daarbuiten.

Fotograaf: Liana Dudnik

Hoe je een gezonde leercultuur (én werkgeluk) creëert

Maar hoe creëer je nou zo’n gezonde leercultuur in jouw organisatie? In ons eerder opgenomen webinar Hoe FAAC medewerkers motiveert om te ontwikkelen door de juiste leercultuur, kun je diverse waardevolle inzichten opdoen. Twee belangrijke sleutels zijn in elk geval: zorgen voor voldoende stimulans om te leren en het aanbieden van passende leermogelijkheden. Dit kun je bijvoorbeeld aanpakken door het leeraanbod in je organisatie op een makkelijk vindbare plek aan te bieden en door positief en regelmatig over leren & ontwikkelen te communiceren.

Drie tips om je medewerkers te inspireren tot leren:

1. Communiceer (heel veel) over leren & ontwikkelen

Het aanzetten tot ontwikkelen valt of staat met de communicatie. De medewerker moet snappen waarom het noodzakelijk is dat hij of zij zich constant blijft ontwikkelen. Een mooi voorbeeld uit de praktijk is dat van Bol.com. Maar liefst 70 tot 80 procent van de medewerkers is daar actief bezig met hun ontwikkeling. En dat is niet zonder reden. Via hun interne communicatie laten ze wekelijks weten wat de academy te bieden heeft, schieten ze polls in en bieden ze informatie. Daarnaast lichten ze ook elke week specifieke trainingen uit en onderstrepen ze wat het belang hiervan is. Zo krijgen medewerkers te zien hoe dit bijdraagt aan het grotere plaatje en aan het succes van het bedrijf.

2. Leg de verantwoordelijkheid voor leren neer bij de medewerker

Verantwoordelijkheid vormt een belangrijke pijler bij de wil en motivatie om jezelf te ontwikkelen. Maar hoe leg je die verantwoordelijkheid bij de medewerker neer? Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Begin door ontwikkeling te koppelen aan de doelen die werknemers elk kwartaal of jaar samen met hun managers vaststellen. Het formuleren van leerdoelen en het vastleggen van afspraken leiden ertoe dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen opleidingsplan.

Fotograaf: Yuri Arcurs

3. Stimuleer informeel leren tussen medewerkers

Veel organisaties maken gebruik van het 70-20-10-leerprincipe. Dit principe maakt het onderscheid tussen formeel, sociaal en informeel leren. Volgens dat principe vindt leren niet alleen formeel plaats (10%), maar gebeurt dit ook via sociale interactie (20%) en praktijkervaring (70%). Stimuleer dus het uitwisselen van ervaringen en relevante informatie tussen collega’s. Dit verlaagt de drempel om iets te gaan leren en zorgt voor sociale steun en binding met collega’s en de organisatie.

Meer tips nodig? Je vindt er nog zes in dit blogartikel.