Bij Werkmandejong, specialist in personeelsoplossingen, halen ze het onderste uit de kan als het gaat om de ambitie en ontwikkeling van hun professionals. Zij zijn van mening dat ambitie voorop moet staan in het wervingsproces, niet een ouderwets CV. Daarnaast moet er vooruit gekeken worden om ervoor te zorgen dat hun professionals blijvend duurzaam inzetbaar zijn. Al sinds 2014 zijn zij bezig met ontwikkelingsprogramma’s voor hun talenten en sinds dit jaar maakt Jan-Anne van Ginkel, Manager Training en Ontwikkeling bij Werkmandejong, daarbij ook gebruik van het Studytube leerplatform.
Werkmandejong is zich als geen ander bewust van het belang van duurzame inzetbaarheid. Ervoor zorgen dat professionals zo lang mogelijk, met de juiste kennis en plezier blijven werken, is een groot goed. Zeker in een branche die onderhevig is aan snelle en ingrijpende veranderingen.
“Wij zien een verschuiving op het gebied van detacheren als we het hebben over de duur van het dienstverband. Voorheen gingen wij als Werkmandejong, misschien wel wat te romantisch gedacht, uit van ‘lifetime employment’. Realistischer is het om te stellen dat starters het detacheren over het algemeen gebruiken om hun rugzak te vullen met ervaring om erachter te komen wat ze echt willen (en kunnen). We zien dat de professionals in de praktijk minimaal 2 jaar nodig hebben om hierachter te komen. Met de inzet van onder andere de Werkmandejong Academy dagen we onszelf en de professionals uit, om juist ook in jaar 3 of langer verbonden te blijven aan Werkmandejong en geprikkeld te blijven door opleidings- en ontwikkelmogelijkheden.” Aldus van Ginkel.
Op deze manier bereidt Werkmandejong zichzelf en haar professionals voor op de toekomst.
Om dit te bewerkstelligen wordt er bij Werkmandejong gebruik gemaakt van een leerstrategie die aansluit op de ambities van de professionals, waarvan het grootste deel actief is in de detachering. Aangezien de professionals vaak een twee of driejarig ontwikkeltraject doorlopen heeft van Ginkel de leerstrategie daarop aangepast.
“In de eerste twee jaar dat onze professionals bij ons actief zijn kijken wij voornamelijk naar de persoonlijke ontwikkeling: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? We kijken dan welke facetten binnen hun vakgebied echt bij hen passen. Het platform vult ons programma aan, door de nodige inhoudelijke trainingsmogelijkheden. Vervolgens bieden wij ze, via de Studytube trainingsbibliotheek of bijvoorbeeld via het externe aanbod, specifieke leerlijnen en trainingen aan zodat zij zich kunnen specialiseren binnen hun vakgebied.”
Van Ginkel merkt dat professionals tegen hun derde jaar de balans opmaken en gaan nadenken over de richting waarin zij door willen groeien. Hierop speelt Werkmandejong in door die specifieke professionals een master- of leiderschapsprogramma aan te bieden. De persoonlijke ontwikkeling staat wederom centraal. Het externe leeraanbod dat Studytube aanbiedt in het Learning Experience Platform bereidt de professionals echter ook zo goed mogelijk, inhoudelijk, voor op hun toekomst.
Om die verandering teweeg te brengen is het noodzakelijk om iedereen binnen de organisatie mee te krijgen in het leren. Het is daarom van belang het leerplatform zo goed mogelijk te implementeren. Studytube is zeer bedreven met de implementatie van leerplatformen en heeft WerkmandeJong professioneel klaargestoomd voor het gebruik van het platform.
“Wij hebben zelf veel aandacht besteed aan het zo goed mogelijk lanceren van de Werkmandejong Academy en daar hebben wij vanuit Studytube ook heel veel ondersteuning bij gekregen. Het stond als een huis! Wij hebben ontzettend goede begeleiding gehad waardoor wij de achterkant heel goed begrepen. Zo goed zelfs dat we bij de livegang totaal geen vragen kregen over hoe met het platform om te gaan. Ook zagen we dat iedereen al direct gebruik had gemaakt van het platform.”
Bij Werkmandejong kunnen ze met een gerust hart vooruit kijken, wetende dat zij zich actief inzetten als lerende organisatie.