Competentieontwikkeling is in. Steeds meer organisaties gebruiken competenties om hun medewerkers op te leiden tot ervaren professionals. Maar, ondanks de populariteit komt er vaak kritiek vanuit de praktijk. Want, proppen we medewerkers niet te veel in gestandaardiseerde competentiesystemen? En worden medewerkers niet uit zichzelf al kundiger en leergieriger door de enorme toename aan informatiemogelijkheden? Om de meerwaarde op de werkvloer inzichtelijk te maken, zetten we de belangrijkste voordelen van competentieontwikkeling op een rij.
1. Competentieontwikkeling creëert een gemeenschappelijke taal binnen de organisatie
Hoogstwaarschijnlijk werkt jouw organisatie met verschillende doelstellingen. Maar, zijn deze doelstellingen bekend bij alle medewerkers? Het inrichten van competenties helpt jou bij het creëren van een gemeenschappelijke taal binnen de organisatie. Laat de doelstellingen van de organisatie aansluiten bij de gevraagde competenties van de medewerkers.
Daarmee leg je de focus op competentieontwikkeling. Hierdoor weten medewerkers wat van hen wordt verwacht en werken zij aan een duidelijk doel. Je geeft richting aan de ontwikkeling van de medewerker, de manager en de organisatie.
2. Competentieontwikkeling dient als goed georganiseerde aanpak voor het personeelsbeleid
Competentieontwikkeling helpt je sturing te geven aan het personeelsbeleid. Zo kun je doelstellingen toetsen en medewerkers kansen geven op basis van de ontwikkeling die iemand laat zien. Dit doe je bijvoorbeeld bij de inrichting van de HR-cyclus en de werving en selectie van personeel. Zo kun je vacatures baseren op een competentieprofiel. Tijdens het werven van potentiële kandidaten toets je vervolgens of de persoon beschikt over de juiste competenties voor de functie.
3. Je stimuleert medewerkers in hun ontwikkeling en biedt nieuwe kansen aan
Misschien wel één van de meest waarschijnlijke voordelen van competentieontwikkeling: je stimuleert medewerkers tijd te investeren in hun ontwikkeling. Hoewel dit voor de hand ligt, mogen we niet vergeten wat het belang hiervan is. Want, aandacht voor competentieontwikkeling leidt uiteindelijk tot meer leer- en ontwikkelkansen voor de medewerker.
Als organisatie speel je hierop in door te werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Hierin houd je de competenties van medewerkers bij. Je geeft medewerkers inzicht in hun competenties en ontwikkelpunten. Je stippelt een ontwikkelplan uit en formuleert doelstellingen in het belang van de medewerker en de organisatie. Met deze plannen werken medewerkers aan nieuwe competenties, nodig voor een nieuwe functie of een doorgroei binnen de organisatie.
4. Je biedt een nieuwe, positieve leeromgeving
Met de invoering van competentieontwikkeling bied je medewerkers een nieuwe manier van leren en ontwikkelen. Je biedt namelijk niet alleen trainingen en opleidingen aan, maar stippelt een persoonlijk leerplan uit voor de medewerker.
Een persoonlijk leerplan haalt het volledige potentieel van medewerkers naar boven. Je bepaalt in samenspraak aan welke competenties je wilt werken. De competentieontwikkeling kun je praktisch, theoretisch of als combinatie toetsen. Medewerkers leren op deze manier hoe zij dat zelf prettig vinden.
Hoewel competentieontwikkeling de bovengenoemde voordelen met zich meebrengt, moeten we waken voor ‘hokjesdenken’. Er spelen namelijk veel meer factoren mee als we praten over het functioneren van medewerkers. Denk aan werkgelegenheid of de capaciteit van een medewerker. Daarnaast vraagt competentieontwikkeling een grote investering van medewerkers. Managers dienen tijd vrij te maken voor bijsturing en coaching van medewerkers.
Toch toont het benchmark onderzoek van Raet aan dat medewerkers ontwikkeling belangrijk vinden in hun werk. Maar liefst 58% van de medewerkers besteedt tijd aan opleiding en training.
Benieuwd hoe jij competentiemanagement implementeer binnen jouw organisatie? In het competentiehandboek voor managers leggen we stap voor stap uit hoe jij medewerkers competent maakt en behoudt. Download het handboek hier.