In veel organisaties vormen competenties de leidraad voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Ze maken deel uit van het huidige opleidingssysteem. Toch toetsen leidinggevenden in de praktijk vaak niet goed hoe het gaat met competentieontwikkeling. In deze blog lees je 4 tips om competentieontwikkeling te stimuleren bij jouw medewerkers.
Opleidingen en trainingen bestaan vaak uit vragen en opdrachten die je moet oplossen. En als je goede antwoorden geeft, heb je het goed gedaan. Maar, zo toets je alleen of de kennis en vaardigheden van een onderwerp zijn geland. Het geeft geen garantie dat een medewerker beschikt over de vereiste competenties om te kunnen functioneren in de praktijk.
Medewerkers kunnen complex, veranderlijk en onderling zeer verschillend zijn. Daardoor is competentieontwikkeling vaak moeilijk te managen. Het managen van deze ontwikkeling is waardevol vanwege het potentieel dat er in schuilt.
Hoe ga je als leidinggevende om met dit potentieel? Dit doe je door medewerkers praktische handvatten te geven. Onderstaande tips helpen jou om het te integreren op de werkvloer.
1. Stel een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op
Een goede eerste stap voor het stimuleren van competentieontwikkeling is het creëren van een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP). POP-gesprekken helpen je bij het formuleren en vastleggen van ontwikkelingsdoeleinden. Je bepaalt samen met de medewerker welke leerdoelen op de planning komen. Daarnaast toets je de inhoud van het POP tijdens een beoordelings-of functioneringsgesprek. Zijn de afspraken behaald? Door regelmatig feedback momenten te voeren over het POP, maak je competentieontwikkeling bespreekbaar.
2. Maak een goede planning met vaste leermomenten
Maak het POP compleet door samen met je medewerker zijn beste leermomenten te bepalen. Is hij een ochtendmens? Dan zal hij het meeste uit zijn training halen door deze vroeg op de dag te plannen. Of komt hij juist beter tot zijn recht na 12 uur? Deze momenten kan een medewerker besteden aan het volgen van een training, het uitvoeren van een praktijkcase of een gesprek met een inspirerend persoon.
Zorg ervoor dat de medewerker deze leermomenten ook daadwerkelijk op zijn agenda zet. Heeft de medewerker het op vrijdagmiddag minder druk of behoefte om nieuwe dingen te leren? Laat hem dan op dat tijdstip werken aan zijn competentieontwikkeling. Respecteer de ingeplande tijd en plan als leidinggevende geen andere meetings in tijdens het leermoment.
3. Plan feedback- en sparringsmomenten
Wil je de leertijd van je medewerkers optimaal benutten? Dan is een juiste leeromgeving onmisbaar. Zorg daarom voor feedbackmomenten waar je reflecteert op de gedragsindicatoren van competenties. Ook is het goed om medewerkers te laten sparren over onderwerpen die linken aan competenties. Hierdoor creëer je nieuwe inzichten en breng je de kennis in de praktijk.
4. Beloon de leerprestatie
Het kan voorkomen dat een medewerker geen zin heeft om te leren op de geplande leermomenten. Hoe ga je hiermee om? Koppel een beloning aan het volbrengen van leersessies. Denk aan een teamlunch of teamuitje na het behalen van leerdoelen of een klein cadeau of compliment.
Daarnaast is het goed te achterhalen waarom sommige medewerkers niet willen leren. Maak de relevantie van het leerdoel bespreekbaar. Wat was de reden om een competentie te ontwikkelen? Het boven tafel krijgen van dit inzicht, helpt de medewerker het belang ervan in te zien. En, geef medewerkers af en toe ook complimenten voor hun inzet. Hierdoor beseffen medewerkers dat hun investering de moeite waard is.
Zoals blijkt uit bovenstaande tips, is het ontwikkelen van competenties in de praktijk een belangrijke vereiste. Laat medewerkers in aanraking komen met nieuwe taken en coach de ontwikkeling in de praktijk. Zo stimuleer je medewerkers in hun competentieontwikkeling.