Elke generatie heeft zijn eigen attitude, communicatiestijl en voorkeuren om te leren. Deze houding en gedragspatronen nemen medewerkers natuurlijk mee de werkvloer op. Maar hoe goed ken jij je jongste en oudere collega's eigenlijk? Deze infographic maakt duidelijk wat de grootste verschillen zijn tussen deze twee totaal verschillende groepen medewerkers:
Zoals je ziet hebben jongeren en ouderen voor sommige dingen compleet tegenovergestelde strategieën. De ene wil snel leren op het moment dat het nodig is, de andere wil op een rustig moment digitale uitleg. De ene is goed in interpersoonlijke face-to-face-communicatie, de andere weet juist via social media weer iedereen te bereiken.
Hoe zorg je ervoor dat deze twee uiteenlopende groepen medewerkers van elkaar kunnen leren? Daarvoor moeten op een paar gebieden wat afstanden worden overbrugd.
Generatie Z, die geboren is tussen 1995 en 2010 en zich geen leven zonder internet kan voorstellen, heeft alle nodige informatie binnen een paar klikken gevonden en baat bij just-in-time learning.
Tegelijkertijd zijn jongeren minder goed in interpersoonlijke communicatie dan hun oudere collega's. Informeel leren door gewoon "naast een ervaren collega te gaan zitten" en mee te kijken is voor jongeren niet effectief.
Deloitte waarschuwt dat de gebrekkige communicatieve vaardigheden van jonge medewerkers een probleem kunnen worden als de babyboomers met pensioen gaan. Dit kan een goede kennisoverdracht in de weg staan (1).
Tegelijkertijd kunnen digital immigrants die leraar zijn, zich nauwelijks aanpassen aan hun leerlingen, de digital natives (2). Ouderen staan sceptisch tegenover de multitaskende jongeren die effectief kunnen werken en leren met achtergrondgeluiden en muziek. Ouderen kunnen dat zelf niet en projecteren die verwachting op jongeren - onterecht.
Toch is het niet waarschijnlijk, en ook niet wenselijk, dat de digital natives een stapje terug zullen zetten. En dus zullen de digital immigrants op de werkvloer, oftewel de babyboomers, generatie X en Y, moeten meebewegen met de digital natives (3). Dat betekent dat generatie Z hulp moet krijgen om hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn op de werkvloer.
Maar wat betreft leren en ontwikkelen: dat doen jongeren niet stap voor stap in een vaste volgorde. Zij leren het best just-in-time op het moment dat het nodig is, zodat ze kennis direct kunnen toepassen.
Eén ding is zeker: starters barsten van de ambitie. Zij willen dolgraag leren van hun oudere, ervaren collega's en managers. Maar hoe faciliteer je dat medewerkers van elkaar leren en kennis uitwisselen?
Het e-book "Beter kennismanagement" bespreekt de meest voorkomende belemmeringen voor kennisuitwisseling in organisaties. Met de praktische tips om deze weg te nemen, kun je direct aan de slag om kennisuitwisseling tussen jouw medewerkers te stimuleren. Je kan dit e-book eenvoudig downloaden via de onderstaande blauwe knop.
(1) Deloitte, "Generation Z enters the workforce"
(2) Prensky, "Digital Natives, Digital Immigrants" (2001)
(3) Prensky, "Digital Natives, Digital Immigrants" (2001)