Competentiemanagement

Geef competentieontwikkeling een boost met een online academy

  • Picture of Anne van Ommeren

    Anne van Ommeren

  • 9 oktober 2018
Sneller-competenties-ontwikkelen-met-een-online-academy

De snel veranderende wereld vraagt van HR-managers om op een andere manier te kijken naar leren en ontwikkelen. Het aantrekken en behouden van talen is in haast elke organisatie een uitdaging. Tegelijkertijd nemen medewerkers hun hoge verwachtingen van on-demand, mobiel en interactie mee de werkvloer op. En dwingen  snelle technologische ontwikkelingen te investeren in het up-to-date houden van skills. Dat maakt competentieontwikkeling steeds belangrijker en uitdagend voor HR & L&D. Een goed samengesteld leerhuis is dan ook onmisbaar. Steeds meer organisaties beheren hun leerhuis in een online academy. In deze blog lees je welke rol een online academy kan spelen in competentieontwikkeling.

Competentieontwikkeling steeds belangrijker

We stipten het net al aan, maar de behoefte aan competentieontwikkeling is groter dan ooit. Dat blijkt onder andere uit de nationale enquête arbeidsomstandigheden van het CBS. 23% van de ondervraagde medewerkers geeft aan moeite te hebben met het bijhouden van technische en organisatorische kennis en vaardigheden. Organisaties besteden daarom steeds meer tijd aan het ontwikkelen van de competenties van de toekomst en 21e eeuwse vaardigheden op de werkvloer.

Wat is het eigenlijk?

Maar wat is het precies? Als we het hebben over competentieontwikkeling, bedoelen we het ontwikkelen van een competentie op een bepaalde manier en in een bepaalde richting. Het gaat om alle activiteiten die gericht zijn op het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers. Competentieontwikkeling vraagt een lange termijn focus en een investering van de medewerker en de organisatie. Meer lezen over wat competentieontwikkeling precies is? Lees dan deze uitgebreide blog.

Op naar het gewenste gedrag

Investeren in competentieontwikkeling doe je als organisatie niet zomaar. Het is de bedoeling dat medewerkers iets nieuws leren dat zij daarna in hun dagelijks werk toepassen. Uiteindelijk moet die investering leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. Meer over het rendement op competentieontwikkeling lees je in deze blog. Een fout die veel managers maken, is dat zij denken dat ze met alleen training een gedragsverandering bij medewerkers teweeg kunnen brengen. Dat staat haaks op het doel van competentiemanagement. Zonder organisatiecultuur waar competentieontwikkeling deel van uitmaakt, gaat training ‘an sich’ niet leiden tot een gedragsverandering van medewerkers. In de organisatiecultuur van een lerende organisatie, krijgt competentieontwikkeling een plek in zowel de dagelijkse praktijk als in de theorie. Lees in het e-book ‘Creëer een Lerende Organisatie’ alles over het bouwen van zo’n leercultuur.

Wat is de rol van een online academy?

Het aanbieden van trainingen alleen is dus niet voldoende om competenties van medewerkers te ontwikkelen. Hoe draagt een online academy daar dan wél aan bij? Om die vraag te beantwoorden, leggen we eerst kort uit wat een online academy precies is.

In de meeste organisaties is de online academy dé centrale plek waar leren en ontwikkelen wordt gefaciliteerd en gestimuleerd. Vaak bestaat deze uit twee hoofdonderdelen: een administratieve kant, meestal alleen toegankelijk voor (HR) managers, en leeromgeving met trainingen voor alle medewerkers van de organisatie. Hier worden alle online trainingen, cursussen en microlearnings op één plek aangeboden. 

Afhankelijk van het type academy, geven deze features de volgende mogelijkheden:

  • Social learning: interactie met collega’s
  • Microlearnings: inzicht in aanbod, mogelijkheid deze te volgen
  • Online trainingen: inzicht in aanbod, mogelijkheid deze te volgen
  • Klassikale trainingen aanvragen: inzicht in het aanbod, aanvraag indienen bij (HR) manager
  • Opdrachten of assignments: medewerkers kunnen opdrachten maken en indienen
  • Certificaten: medewerkers kunnen deze behalen en tonen op hun profiel
  • Inzicht in eigen leerprestaties en voortgang met dashboard
  • Een verplichte leerlijn met verschillende leerinterventies volgen en afronden

Mix van leerinterventies draagt bij aan competentieontwikkeling

Zoals je net al las, hoort bij competentieontwikkeling een deel on-the-job ontwikkeling maar ook een deel formele training. Het formele trainingsgedeelte dat hoort bij het ontwikkelen van competenties, kan goed worden overgedragen via de online academy. Deze geeft 24/7 toegang tot leeraanbod, dus medewerkers kunnen leren waar en wanneer ze maar willen. Maar zoal je hierboven al las, biedt een online academy nog meer mogelijkheden om de verschillende leerdoelstellingen te behalen doordat meerdere typen leerinterventies worden aangeboden.

Ten eerste kun je het kennisniveau van medewerkers toetsen, bijvoorbeeld aan het begin en aan het einde van een traject. Zo wordt zichtbaar welke nieuwe kennis de medewerker heeft opgedaan. De interactiemogelijkheden met collega’s dragen bij aan social learning en medewerkers kunnen zelf inzien hoe ver zij zijn met het behalen van een bepaalde leerdoelstelling, of het volgen van een leerlijn. En last but definitely not least: als (HR of L&D) manager heb je ook inzicht in de leerprestaties van je medewerkers en kun je concrete leerlijnen of leertrajecten aanbieden. Dat helpt je om grip te krijgen op competentieontwikkeling in jouw organisatie.

Zet de versnelling op competentiemanagement

Wil je een professionaliseringsslag maken met competentieontwikkeling van medewerkers? In het ‘Competentiehandboek voor managers inspireren wij je met verschillende aanvliegroutes en realistische cases. Download het handboek hier en ga direct aan de slag. Liever meer weten over online academy’s? Op deze pagina praten we je helemaal bij.

Get started with skill-based learning today

We give you back valuable time that you can reinvest in developing people. Step by step we work together towards the ideal learning culture.

Book a demo