De skills die medewerkers bezitten zijn belangrijk voor organisaties, maar hun vaardigheden sluiten helaas steeds minder vaak aan. We bevinden ons zelfs in een ware skill-gap-crisis. HR-professionals kampen met een groot tekort aan talent en medewerkers missen in meer dan de helft van de gevallen vaardigheden om hun werk goed uit te voeren. Hoog tijd dus om het roer om te gooien. En wel via skill-based talentmanagement.
Skill-based talentmanagement wint steeds meer terrein en met goede reden. Het is dé manier om ervoor te zorgen dat al je medewerkers altijd in het bezit zijn van skills die naadloos aansluiten op je organisatiedoelstellingen.
In dit artikel bespreken we daarom:
Skill-based talentmanagement is een aanpak waarbij de vaardigheden en competenties van medewerkers centraal staan. Bij traditionele vormen van talentmanagement zijn dit vaak andere criteria, zoals functietitels of carrièretrajecten. De skill-based methode richt zich op het identificeren, ontwikkelen en inzetten van specifieke vaardigheden die essentieel zijn voor de succesvolle uitvoering van werk binnen een organisatie. Hierdoor kun je als bedrijf dynamisch inspelen op veranderende marktbehoeften en innovatie bevorderen. Maar hoewel dit mogelijk een kleine aanpassing van de huidige insteek van talentmanagement lijkt, kan dit wel degelijk een grote impact hebben op de organisatie.
In een tijd waarin flexibiliteit en aanpassingsvermogen sleutelwoorden zijn, biedt skill-based talentmanagement organisaties namelijk de mogelijkheid om talent efficiënter te benutten en medewerkers te motiveren door ontwikkelingskansen te bieden die perfect aansluiten bij hun skills en carrière-aspiraties. Zo stimuleert deze aanpak een leercultuur waarin voortdurende ontwikkeling voorop staat. En dat is essentieel voor zowel persoonlijke groei als bedrijfsinnovatie.
In een snel veranderende arbeidsmarkt is de manier waarop organisaties hun talent managen cruciaal voor hun succes en innovatievermogen. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen skill-based en role-based organisatie? Hieronder leggen we de unieke kenmerken en voordelen van deze twee managementbenaderingen uit.
Role-based organisaties structureren hun management en toewijzing van verantwoordelijkheden rondom vastgestelde functieprofielen en -titels. Een aanpak die als de standaardbenadering kan worden omschreven. Medewerkers hebben in deze organisaties duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden die samenhangen met hun functieomschrijving. Dit kan zorgen voor duidelijkheid en stabiliteit, maar het kan ook minder flexibiliteit bieden voor medewerkers om buiten hun vastgestelde rol te groeien of nieuwe vaardigheden te verkennen.
Skill-based organisaties richten zich primair op de vaardigheden en competenties van hun medewerkers. In dit model worden taken en projecten dan ook toegewezen op basis van specifieke skills, ongeacht de formele functietitel of rol van de persoon. Een trend waarvan steeds meer organisaties de voordelen inzien. En dat is niet zonder reden. De skill-based leren aanpak bevordert namelijk een flexibele werkomgeving waarin medewerkers de kans krijgen om zich te ontwikkelen en te werken aan diverse projecten die zowel aansluiten bij hun huidige skills als hun professionele groeiambities. Dit model stimuleert continue leer- en ontwikkelingsmogelijkheden en past zich makkelijker aan aan de veranderende marktbehoeften.
De keuze tussen een skill-based en een role-based aanpak hangt af van de strategische doelen van de organisatie en de mate waarin flexibiliteit of stabiliteit wordt gewaardeerd. Skill-based benaderingen zijn vaak effectiever in snel evoluerende industrieën waar technologische vooruitgang en marktdynamiek een voortdurende aanpassing van vaardigheden vereisen. Role-based modellen kunnen effectiever zijn in meer traditionele, gestabiliseerde industrieën waar lange termijn consistentie en duidelijkheid belangrijk zijn, hoewel dit vanwege de groeiende skill gaps op de gemiddelde werkvloer momenteel ook in dergelijke industrieën verandert
Skill gaps in organisaties zijn in 2024 geen uitzondering meer: we zitten midden in een skill-gap-crisis. HR- en L&D-professionals staan voor een enorme uitdaging: een nijpend tekort aan talent en medewerkers die niet over de juiste vaardigheden beschikken om hun werk goed uit te voeren. Terwijl technologieën en industrieën zich in een ongekend tempo ontwikkelen, blijven de skills van medewerkers namelijk vaak achter. En de cijfers liegen er niet om:
Daar komt nog eens bij dat de benodigde vaardigheden op de werkvloer sinds 2015 met 25 procent is veranderd en er wordt verwacht dat dit zal verdubbelen tegen 2027, volgens het LinkedIn's Workplace Learning Report van 2023. Onderzoek van IBM toont aan dat de houdbaarheid van vaardigheden is gedaald van 10-15 jaar naar slechts vijf jaar, waarbij technische vaardigheden zelfs nog sneller verouderen.
Om voorop te blijven lopen, moeten organisaties prioriteit geven aan het aannemen en ontwikkelen van medewerkers op basis van hun vaardigheden, en niet alleen hun werkervaring. Hierbij moeten programma's voor upskilling en reskilling ingezet worden en dienen organisaties een overgang van een rolgebaseerde naar skill-based leren aanpak van talentmanagement in gang zetten. Medewerkers primair evalueren en ontwikkelen op basis van hun kennis en capaciteiten, in plaats van voornamelijk hun werkgeschiedenis, biedt namelijk aanzienlijke voordelen.
Het adopteren van skill-based talentmanagement is dus geen luxe, maar een noodzaak voor moderne organisaties die streven naar groei, innovatie en duurzaam concurrentievoordeel.
HR- en L&D-professionals zijn de architecten van de leer- en ontwikkelingscultuur binnen een organisatie. Hun expertise en inzet zijn cruciaal voor het succesvol implementeren van skill-based talentmanagement. Zij begrijpen als geen ander hoe essentieel het is om continu te investeren in de groei en ontwikkeling van medewerkers, niet alleen voor de persoonlijke vooruitgang van het individu maar ook voor het algehele succes van de organisatie. HR- en L&D-professionals zijn de verbindende schakels die ervoor zorgen dat de strategische doelstellingen van de organisatie naadloos aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van het personeel.
Door deze taken effectief uit te voeren, kunnen HR- en L&D-professionals een dynamische en veerkrachtige organisatie creëren waarin medewerkers zich voortdurend ontwikkelen en waarin de organisatie als geheel competitief blijft in een snel veranderende wereld.
Het succes van skill-based talentmanagement binnen een organisatie wordt significant versterkt door de inzet van een effectief leerplatform. Een geavanceerd leerplatform faciliteert niet alleen de ontwikkeling van de juiste vaardigheden; het zorgt ook voor een gestructureerde en doelgerichte aanpak. Het stelt organisaties in staat om leer- en ontwikkelingsprocessen naadloos te integreren met de strategische doelstellingen van het bedrijf, wat resulteert in een meer betrokken en competent personeelsbestand.
Wie in staat is om deze voordelen te benutten, kan een krachtige leeromgeving creëren die niet alleen de ontwikkeling van de juiste skills optimaliseert, maar ook bijdraagt aan een grotere werktevredenheid en bedrijfsgroei.
Voor optimale skill-based talent management in je organisatie dien je een dynamische, sterke leercultuur te creëren. Maar een stevige cultuur waarin skill-based leren floreert, realiseer je niet van de ene op de andere dag. Daarom geven we je graag 6 tips waarmee je stapsgewijs kunt zorgen voor een succesvolle skill-based leerstrategie. Hiermee kan je medewerkers meer flexibiliteit bieden in hoe, waar en wanneer zij leren (het ‘hoe’), terwijl je toch de controle behoudt over de skills die zij ontwikkelen (het ‘wat’).
Download e-book: '6 tips om je skill-based leerstrategie te laten slagen'