Wie in het MKB voorop wil lopen, dient zichzelf continu opnieuw uit te vinden. Slimme strategieën bedenken en uitvoeren op het gebied van marketing en klanttevredenheid is niet voldoende; voor een solide koploperspositie zul je op elk vlak innovatief moeten blijven. En daar is effectieve kennisdeling voor nodig. Maar wat zijn de voorwaarden voor succesvolle interne kennisoverdracht?
Stel je voor: een bedrijf waarin iedereen als een pro met elkaar samenwerkt, nieuwe ideeën continu tot leven worden gebracht en elke medewerker voelt zich betrokken bij het grotere geheel. Dat is het resultaat van effectieve kennisdeling.
Je kunt kennis ook wel zien als de bouwstenen van vernieuwing. Hoe meer je deelt, hoe meer bouwstenen er beschikbaar zijn om te experimenteren en nieuwe ideeën te creëren. Innovatie begint niet in een geïsoleerde ruimte; het ontstaat wanneer kennis vrij stroomt. Daarom is kennisoverdracht de ultieme katalysator voor vernieuwing, verbetering en groei.
Kennisdeling bevordert ook de samenwerking binnen je organisatie. En wanneer teams openlijk ideeën en inzichten delen, ontstaat er een kruisbestuiving van gedachten. Dit creëert een broedplaats waar innovatieve concepten zich steeds sneller ontwikkelen. Als kennis in jouw bedrijf makkelijk vindbaar is en rijkelijk door jouw teams stroomt, is elke dag als één grote brainstormsessie. Een brainstorm waarin elke deelnemer een stukje van de puzzel toevoegt, resulterend in een prachtig geheel.
Helaas blijkt effectieve kennisdeling in het MKB ondanks de bekende voordelen nog vaak een ondergeschoven kindje. De waan van de dag krijgt door drukte vaak de overhand, waardoor kennisoverdracht veelal ad hoc plaatsvindt, in plaats van strategisch geregisseerd. Dus wat kun je doen om dit in jouw organisatie anders te organiseren? Hier volgen enkele voorwaarden voor succes.
Innovatie gedijt in een omgeving waarin mensen zich comfortabel voelen om hun ideeën te delen. Een cultuur van vertrouwen en openheid is de voedingsbodem voor kennisdeling. Je zult je medewerkers daarom moeten aanmoedigen om hun stem te laten horen. Zonder dat zij angst voor afwijzing ervaren.
Streef jij ook naar een organisatie waarin kennis vrij stroomt, ideeën bloeien en innovatie gedijt? Download dan nu het e-book ‘Het borgen en delen efficiënt en centraal georganiseerd’.