Hoewel vacatureteksten vaak de hard skills belichten, zijn soft skills minstens even belangrijk. Maar liefst 67% van de Nederlandse HR-medewerkers heeft moeite om talent te vinden met de juiste "zachte" vaardigheden, zoals leiderschap of flexibiliteit - mogelijk omdat ze zo moeilijk te meten zijn. In deze blog lees je wat soft skills precies zijn en waarom het zo belangrijk is om ze in kaart te brengen.
Soft skills zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, vriendelijkheid en het vermogen om in teams te werken. Je kan deze eigenschappen niet bewijzen met behulp van diploma's of certificaten; ze worden duidelijk in jouw manier van werken.
Zachte vaardigheden zijn een aanvulling op hard skills, zoals de beheersing van vreemde talen en bepaalde computerprogramma's.
De werkgelegenheid groeit, en steeds meer organisaties werken met allround medewerkers met brede takenpakketten. Ook is de vraag naar mensgericht werk groter; denk aan zakelijke diensten, de zorg en consumentendiensten zoals de horeca en retail. Binnen deze sectoren is de ontwikkeling van competenties belangrijker dan gemiddeld.
Om aan de groeiende vraag te voldoen, is het belangrijk dat medewerkers hun zachte vaardigheden in kaart brengen en ontwikkelen.
Zachte vaardigheden geven een goed inzicht in de persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten van een medewerker. Met deze vaardigheden onderscheidt een medewerker zich van de rest.
Maar hoe breng je ze in kaart? Dit doe je door inzichtelijk te maken:
Daarnaast krijg je met assessments inzicht in de persoonskenmerken en vaardigheden die een medewerker reeds beheerst en waarop hij zich nog verder kan ontwikkelen.
Hiervoor is goede begeleiding een must. Het verder ontwikkelen van zachte vaardigheden is niet makkelijk. Het gaat namelijk vaak om complexe processen die eraan ten grondslag liggen. Vaardigheden als strategisch denken, doorzettingsvermogen en teamwork vragen de nodige tijd, aandacht en betrokkenheid.
Als leidinggevende is het belangrijk om medewerkers te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit doe je door competenties vast te stellen en een competentieplan te creëren voor jouw medewerkers.
Met 'Hét competentiehandboek voor toekomstgerichte organisaties' van Studytube ga je in 9 stappen aan de slag met de juiste competenties voor al jouw medewerkers.