Na het succesvolle webinar over online leren wilde Studytube graag aandacht besteden aan lokale overheidsorganisaties. Op 25 juni gaven Sandra Veerman (Programmamanager Leren & Ontwikkelen bij Provincie Gelderland) en Matthijs Hilbers (Customer Success Manager bij Studytube) concrete tips om een leercultuur te faciliteren bij lokale overheden. Na afloop volgde een verrassing: de introductie van de Overheid Academy (OA).
Provincie Gelderland koos voor het leerplatform van Studytube om zo door te groeien tot een lerende organisatie en beter in te spelen op veranderingen in de sector. "Wij zien het leerplatform als een middel om de leercultuur te versterken," zei Sandra Veerman, die met haar teamleden het leeraanbod van de provinciemedewerkers beheert en ontwikkelt. "Wij werken in een roerige omgeving, waar je je voortdurend moet aanpassen en flexibel moet zijn. Met leren kan je dat ondersteunen."
Met een uitgebreid en relevant leeraanbod kunnen lokale overheidsorganisaties een belangrijke uitdaging in hun vakgebied aangaan: jonge en beloftevolle werkkrachten aantrekken. "Ik hoor vaak dat het moeilijk is om jong en fris talent te krijgen bij de overheid," legde Matthijs Hilbers uit. "Twee derde van de overheden hebben daar geen specifiek beleid voor, terwijl het noodzakelijk is om mensen te behouden."
"We weten dat het moeilijk is om jonge mensen vast te houden," gaf Veerman toe, "maar met het leerplatform hebben we in ieder geval een middel in handen om dat goed te kunnen."
Veerman en Hilbers vulden die vaststellingen aan met enkele nuttige tips om andere lokale overheidsorganisaties te inspireren.
Bij de zoektocht naar een leerplatform is het essentieel om nauwkeurig te bepalen welke doelstellingen je wilt verankeren in je leerbeleid, en welke leerdoelen passen bij jouw organisatie.
"Dat klinkt als een open deur, maar het is wel erg belangrijk," benadrukte Veerman. "Hoe wil jij je organisatiedoelstellingen gaan behalen? Hoe past leren daarbij? Heb je monitoringsgegevens nodig? Heb je eigen leercontent of wil je externe content aanbieden?"
Jouw medewerkers zullen sneller hun leeromgeving gebruiken als de weg ernaartoe zo eenvoudig mogelijk is. "Als je de stap wilt zetten naar een lerende organisatie, dan start je een verandertraject – en mensen vinden verandering altijd moeilijk," verduidelijkte Hilbers. "Je moet dus zoveel mogelijk drempels wegnemen. Maak het leerplatform gemakkelijk toegankelijk, bijvoorbeeld met één enkel wachtwoord."
"Voorheen hadden wij verschillende leerplekken en teams die daarrond dingen organiseerden," zei Veerman. "Nu vind je het leeraanbod op één plek, net als de database met externe trainingen, je persoonlijk ontwikkelbudget, etc."
Door één centrale plek te kiezen om je leerinterventies te bundelen, neem je ook alweer een extra belemmering weg bij je medewerkers. Het is namelijk gemakkelijker om door de bomen het bos weer te zien – "ik wil leren, en op die plek kan het", zonder te verdwalen in een labyrint van internetpagina's.
Dankzij de invoering van een centrale leeromgeving kon Provincie Gelderland allerlei administratieve processen automatiseren en vernieuwen, wat leidde tot een aanzienlijke tijdwinst. Zo is het via de automatische triggers in Studytube's Learning Management Systeem mogelijk om regelmatig terugkerende procedures te stroomlijnen.
"Als iemand een nieuwe functie krijgt, dan kan je ervoor zorgen dat die automatisch de juiste leercontent te zien krijgt," vulde Hilbers aan. "Heb je een training gegeven? Zorg er dan voor dat je cursisten enkele weken later automatisch een evaluatieformulier krijgen. Neem zoveel mogelijk werk uit je eigen handen, zodat je kan doen wat je echt leuk vindt: je verdiepen in mensen en hun ontwikkeling."
Je personeelsbestand vertegenwoordigt een waaier aan leerbehoeften, en die spreek je allemaal aan door je leeraanbod te diversifiëren – zowel qua inhoud als qua vorm. "Ververs ook regelmatig je eigen content," adviseerde Veerman. "Vul je klassikale trainingen aan met een online aanbod, cursussen uit de Studytube-bibliotheek of materiaal van andere partners die aan je organisatie gelieerd zijn."
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw zorgvuldig gekozen opleidingen relevant zijn? "Blijf evalueren," antwoordde Hilbers. "Blijf rekening houden met de feedback van je medewerkers, en kijk kritisch naar jezelf en wat jij voor ogen had." Zo maakt het platform van Studytube steeds inzichtelijk wie er welke cursus volgt, en welke trainingen het populairst zijn – en wellicht het belangrijkst voor jouw werknemers.
De openstelling van je leerplatform is uiteraard niet voldoende; dan begint het echte werk pas. Met een netwerk aan kennisambassadeurs promoot je de beginnende leercultuur onder je werknemers.
"Onze HR-managers spelen een erg belangrijke rol in het bespreekbaar maken van leren en ontwikkelen," zei Veerman. "Met het leerplatform heb je een heel mooi instrument in handen dat daarbij kan helpen. Ook is het erg fijn als managers daarbij het goede voorbeeld geven."
Ook bij Provincie Gelderland leert men intussen vrolijk voort. Veerman en haar team zijn druk bezig met de ontwikkeling van leerlijnen rond de omgevingswetten en blijven intensief samenwerken met partners om bijvoorbeeld digitaal leiderschap te versterken. Het leerplatform blijft eveneens goed geolied draaien: sinds de lancering op 25 mei brachten al 300 medewerkers een leerzaam bezoekje aan de kersverse leeromgeving. Hun favoriete trainingen verraadden alvast veel ambitie en een ontluikende liefde voor taal: "Ontdek je talent", "Vitaal in je werk" en "Foutloos Nederlands".