De zoektocht naar het ideale LMS wordt er met het alsmaar groeiende aanbod niet makkelijker op. Lijkt het voor jou ook op het vinden van een naald in een hooiberg? Sanne van der Meer, Customer Success Lead bij Studytube, en Toine Muller, Senior Account Executive, werpen in onze ‘LMS Wegwijzer’ licht op dit complexe proces. Hieronder vind je een samenvatting van hun schatkist van inzichten en tips om met vertrouwen het juiste Learning Management Systeem te kiezen.
Liever direct het webinar terugkijken? Dat kan hier!
Het kiezen van een effectief LMS dat bij jouw organisatie past, is een ingewikkeld, maar uiterst belangrijk proces. Je kiest namelijk niet zomaar een product, legt Toine Muller uit: "Je kiest een pad voor de toekomst van jouw organisatie." Het moet dus niet alleen aan jullie huidige eisen voldoen, maar ook meegroeien met toekomstige ontwikkelingen.
Maar wat is een LMS eigenlijk precies en wat kan je ervan verwachten?
Om je goed te kunnen oriënteren, beginnen we bij de basis: wat is een LMS en wat maakt het relevant voor jouw organisatie?
In het kort beheert, documenteert, monitort, rapporteert, automatiseert en levert een Learning Management Systeem educatieve cursussen, trainingen en/of ontwikkelingsprogramma's. In de woorden van Sanne van der Meer in de LMS Wegwijzer: "Een goed LMS draagt bij aan het stroomlijnen van processen en het verhelderen van waar jouw organisatie staat op het vlak van leren en ontwikkelen."
Maar, zegt Toine Muller in het webinar, een LMS is tegenwoordig meer dan alleen een tool voor kennismanagement: “Het evolueert naar een totaaloplossing , een leerervaring waar beheer, aanbod en gebruiksvriendelijkheid bij elkaar komen." Daarom heb je volgens Toine een stevige ‘kapstok’ nodig om aan je oriëntatie te kunnen beginnen: de som van je doelen en eisen.
Een effectief LMS is gestoeld op een duidelijke visie en specifieke organisatiebehoeften. Sanne legt uit: "Je moet leren en ontwikkelen niet als een geïsoleerd onderdeel zien, maar als een integraal onderdeel van jouw organisatiedoelen." Toine en Sanne adviseren daarom om te beginnen met het vaststellen van je strategische doelstellingen en deze als uitgangspunt te gebruiken voor jouw zoektocht.
Naast strategische doelstellingen staan ook het integreren van bestaande systemen en bedrijfsculturen centraal volgens Sanne. "Het moet niet als een op zichzelf staand element voelen," voegt ze toe. Daarom is het oprichten van een LMS-projectgroep aan te raden. Eén die de organisatiebrede belangen vertegenwoordigt, van HR tot IT en meer. Dit zorgt voor relevantie en draagvlak.
Na het bepalen van de interne uitgangspunten en behoeften is de volgende stap het verkennen van externe mogelijkheden. Toine adviseert een ‘longlist’ van leveranciers op te stellen en legt uit dat je daarbij goed moet kijken naar de compatibiliteit met bestaande systemen binnen je organisatie. Je hebt dus een overzicht nodig van beschikbare LMS-opties, afgestemd op de specifieke wensen en structuren binnen jouw bedrijf.
Toine raadt hierbij aan om gebruik te maken van concrete use cases en demo's met betrokkenheid van alle stakeholders. "Vraag gerichte referenties en duik diep in de ervaringen van vergelijkbare organisaties," adviseert hij.
Je kan hierdoor niet alleen bepalen of een systeem de juiste match is voor jouw organisatie, maar ook veel inspiratie opdoen om jouw L&D-strategie te optimaliseren. Lees bijvoorbeeld:
Zodra je een shortlist van LMS-opties hebt, is het tijd om deze aan de belangrijkste stakeholders te presenteren. Toine merkt op dat dit niet alleen om goedkeuring gaat, maar ook om de bouw van een business case. Hierin maak je naast de financiële investering ook de mogelijke opbrengst van het LMS duidelijk.
Toine adviseert om bij het opstellen van deze business case niet alleen naar verkoopteams te luisteren, maar ook naar de mensen die bij de implementatie betrokken zullen zijn. Demosessies en pilot-testen geven een waarheidsgetrouwe weergave van de gebruikerservaring, geven Toine en Sanne aan, en deze is essentieel voor succesvolle adoptie binnen de organisatie.
Is de keuze gemaakt? Dan starten de implementatie- en adoptieprocessen. Waar moet je tijdens deze stap op letten? Sanne: "Zorg dat het LMS naadloos integreert met bestaande workflows en communicatiekanalen." Daarnaast spelen leiders een cruciale rol in de acceptatie en implementatie van een LMS. Zij moeten niet alleen getraind worden in het gebruik ervan, maar dienen ook het belang ervan in te zien en dat over te kunnen brengen in hun teams.
Ook is het raadzaam om in deze fase de successen van early adopters breed uit te lichten in je organisatie. Storytelling is volgens Sanne daarbij een krachtig instrument. "Wanneer je een LMS implementeert, ben je bezig met change management," legt Sanne uit. Het aanjagen van verandering, zowel voor als na implementatie, is daarom de sleutel tot een diepere integratie van het LMS in je organisatie.
Tot slot benadrukt Toine de noodzaak van continue ondersteuning vanuit de leverancier. Check vooraf dus goed hoe dat wordt voorzien. "Een LMS kies je niet voor een jaar; het is een langetermijnpartner."
Geïnspireerd? Of wil je weten of je op het juiste pad bent? Bekijk hier het volledige webinar of download onze stap-voor-stap gids.