Studytube Blog

Skill-based leren als nieuwe norm voor persoonlijke en organisatorische groei

Geschreven door Sofie Angevaare | 9 oktober 2024

Met de snelle veranderingen van vandaag is investeren in leren en ontwikkelen vanzelfsprekend essentieel. Maar dan ben je er nog niet. Want hoe benut je die investeringen optimaal? Tijdens het recent georganiseerde Studytube Lunch & Learn Event kwamen experts uit de IT- en consultancysector samen om hun ervaringen en inzichten op dat gebied te delen. Skill-based leren en het slim alloceren van opleidingsbudget blijken cruciale pijlers. In dit artikel ontdek je wat gastsprekers Raoul Eggen van TOPdesk en Michiel Nooteboom en Anouk van Beek van Studytube hierover met ons deelden. 

Event gemist? Volg Studytube op LinkedIn en blijf op de hoogte van toekomstige evenementen en webinars en de laatste L&D-trends!

Skill-based leren: van functieprofielen naar groeipaden

Een van de hoofdonderwerpen tijdens de Lunch & Learn op dinsdag 1 oktober was skill-based leren. Deze leermethode richt zich op het ontwikkelen van specifieke vaardigheden die essentieel zijn voor de medewerkers en organisaties van de toekomst. Anders dan bij traditionele leermethoden, die vaak gericht zijn op het opdoen van algemene kennis, legt skill-based leren de nadruk op het praktisch toepassen van geleerde skills om concrete resultaten te behalen. 

Raoul Eggen, International L&D Lead bij TOPdesk, legde uit hoe zijn organisatie groeipaden ontwikkelt in plaats van traditionele functieprofielen. "We willen dat mensen niet alleen denken in titels zoals junior of senior, maar zich echt kunnen focussen op het ontwikkelen van vaardigheden die passen bij hun ambities," vertelde Eggen.

Hij verwees naar de ‘Dunning-Kruger curve als hulpmiddel om medewerkers inzicht te geven in hun eigen leerproces. "Wanneer medewerkers net beginnen, ken ze vaak dat ze al veel weten, maar in werkelijkheid moeten ze nog veel leren. Het is onze taak om hen te begeleiden door middel van duidelijke groeipaden, zodat ze zien hoe ze verder kunnen groeien." Bij TOPdesk wordt dit gedaan door medewerkers te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling, met aandacht voor zowel hun huidige als toekomstige skills. Een van de redenen dat `Topdesk kiest voor Studytube is vanwege de AI-gedreven Skill Navigator, die hen zal helpen bij het in kaart brengen van skill gaps, skills en groeipaden. 

Naast het bieden van deze groeipaden, wordt er bij de ontwikkelaar en leverancier van servicemanagement-software uit Delft veel waarde gehecht aan het creëren van een cultuur van continu leren. "Wij geloven dat groei niet alleen draait om technische vaardigheden, maar ook om persoonlijke ontwikkeling en de verbinding met de bredere bedrijfsdoelen," aldus Eggen. 

Van ‘binden en boeien’ naar ‘verbinden en groeien’

De traditionele aanpak van 'binden en boeien' krijgt in veel bedrijven nu prioriteit vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. En deze krapte zet nog wel even door, werd tijdens het aangekondigde regeerprogramma op Prinsjesdag recentelijk bevestigd. Eggen stelde echter dat dit ‘binden en boeien’ beter kan worden vervangen door ‘verbinden en groeien’: "In plaats van medewerkers vast te houden, moet je hen de vrijheid geven om zich te ontwikkelen en groeien binnen de context van de organisatie."

Eggen gebruikte een persoonlijke anekdote over een vakantie in het populaire Cinque Terre om dit punt te illustreren: "We hadden een treinkaartje gekocht om de regio te verkennen, maar werden overweldigd door de drukte. Het was een les in loslaten en aanpassen, wat ook in organisaties belangrijk is. Soms moet je plannen kunnen loslaten en medewerkers juist stimuleren om zelf hun weg te vinden."

Deze overgang van 'binden en boeien' naar 'verbinden en groeien' is cruciaal om medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden. Het draait namelijk niet alleen om technische ontwikkeling, maar ook om medewerkers een diepere verbinding te laten maken met hun werk en hun persoonlijke groei. Pas dan maak je zowel je medewerkers als je organisatie echt future-ready.

Optimaliseer het gebruik van je opleidingsbudget

Het effectief inzetten van het opleidingsbudget is ook een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Veel organisaties hebben wel degelijk een budget beschikbaar, maar in de praktijk blijft een groot deel vaak ongebruikt, blijkt uit de jaarlijkse Studytube L&D Monitor. Michiel en Anouk van Studytube deelden daarom hun strategieën om het gebruik van opleidingsbudget te optimaliseren.

"Het is verrassend hoeveel budget onbenut blijft simpelweg omdat medewerkers niet weten dat het bestaat, of niet weten hoe ze er gebruik van kunnen maken," vertelde Michiel. Om dit probleem aan te pakken, benadrukte Anouk het belang van een eenvoudige en toegankelijke aanvraagprocedure voor opleidingen. "Zorg ervoor dat medewerkers weten hoe ze toegang krijgen tot trainingen en welke opties er voor hen beschikbaar zijn. Het moet duidelijk en gemakkelijk zijn om gebruik te maken van het opleidingsbudget."

Studytube lost dit op door het proces voor het aanvragen van opleidingen te stroomlijnen en persoonlijke suggesties te doen voor de meest relevante trainingen op basis van functieprofielen, teams of afdelingen en de doelstellingen van de organisatie. In combinatie met communicatie-initiatieven om medewerkers actief te betrekken bij hun eigen ontwikkeling, leidt dit tot een aanzienlijke toename in het gebruik van het opleidingsbudget voor onze klanten.

De kracht van specialisatie en focus

Het lijkt misschien een ontweken kostenpost als opleidingsbudgetten blijven liggen, maar op de lange termijn is eerder het tegenovergestelde waar. Persoonlijke ontwikkeling is namelijk niet alleen van belang voor de medewerker zelf, maar ook voor de organisatie als geheel. Eggen: "Medewerkers die hun sterke punten kunnen benutten, voelen zich meer verbonden met hun werk en leveren betere resultaten voor de organisatie." 

Hij heeft hierover dan ook een duidelijke visie: "In plaats van medewerkers te laten streven naar middelmatigheid op alle vlakken, moeten we hen helpen om hun sterke punten te ontwikkelen. Laat ze zich focussen op waar ze goed in zijn en bouw daarop verder. En vervolgens creëer je teams waarin iedereen elkaar aanvult en versterkt."

De niet te onderschatten rol van technologie en AI

Voor wie skill-based leren gericht wil inzetten en optimaal van zijn opleidingsbudget wil profiteren, is het inzetten van de juiste technologie en het benutten van de mogelijkheden van AI onontkomelijk. Raoul Eggen vertelde tijdens het Lunch & Learn Event hoe TOPdesk AI-tools inzet om het proces van skill-ontwikkeling te vergemakkelijken. "We wilden het proces zo makkelijk mogelijk maken voor onze medewerkers. Daarom gaan we werken met AI die helpt bij het identificeren van vaardigheden en het volgen van hun groei."

Een voorbeeld van zo'n AI-tool, naast de eerder genoemde Skill Navigator, is Studytube’s Auteurstool met AI-co-piloot, die het voor medewerkers eenvoudig maakt om hun kennis te delen door middel van zelfgemaakte trainingen. Zij kunnen hiermee aan de hand van niet meer dan een titel en een beschrijving in no time een volledige online training maken met hulp van AI. En willen zij hun training op bestaande informatie baseren? Dan hoeven ze alleen maar het basisdocument te uploaden.  

"Door technologie in te zetten, kunnen we veel beter trainingsmateriaal toewijzen aan mensen op basis van hun voorkeuren, wat een enorme meerwaarde biedt voor zowel medewerkers als de organisatie," aldus Eggen.

Meer leren over hoe jouw organisatie kan profiteren van skill-based leren met de juiste technologie? Lees dan ons nieuwste e-book ‘6 tips om jouw skill-based leerstrategie te laten slagen’ en ontdek hoe je jouw medewerkers kunt helpen groeien en verbinden met jouw organisatie!

Download e-book