Reken jij je boodschappen af bij een echte caissière of bij de zelfscanner? Kom je überhaupt nog wel in de supermarkt of laat je alles thuis bezorgen? Bij McDonald's bestel je tegenwoordig via een computerscherm. En het zal vast niet lang meer duren voordat robots ons begroeten in winkels om ons van service te voorzien. Maar wat zijn nu de banen die komen en wat zijn de banen die gaan?
De vierde industriële revolutie is in volle gang en de technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Machines nemen ons werk uit handen en tegelijkertijd ontstaan er nieuwe banen. Verreweg de meeste beroepen blijven bestaan, maar veranderen drastisch. Wat betekent dat concreet voor onze banen? In dit artikel voorspellen we wat dé beroepen van de toekomst worden.
Doemdenkers hoeven niet te vrezen dat wij straks allemaal werkloos thuis op de bank zitten, terwijl robots het werk doen. Je beseft het nu misschien nog niet, maar dankzij de technologische ontwikkelingen gaan er veel nieuwe banen ontstaan. Had je tien jaar geleden wel eens gehoord van functies als data scientist, data analist of employee happiness manager? Tegenwoordig staan de vacaturesites er vol mee. Volgens McKinsey komen er in de volgende beroepsgroepen veel banen bij in de toekomst:
Ook ontstaan er nieuwe beroepen die we nu nog niet kennen. De NOS oppert bijvoorbeeld beroepen als drone verkeersleider, drone piloot, orgaanontwerper of data gijzeling specialist. En wat dacht je van zorg-op-afstand via Augmented Reality of Virtual Reality?
De Nationale Beroepengids identificeert 21 nieuwe beroepen met toekomst en daar voegen wij er nog eentje aan toe:
Meer leren over de essentiële skills op de werkvloer van de toekomst? Download dan nu ons e-book '13 onmisbare vaardigheden in de 21ste eeuw'.
Computers kunnen veel dingen sneller, goedkoper en efficiënter dan mensen, maar ook weer niet álles. Juist daar waar mensen toegevoegde waarde bieden liggen enorme kansen op de arbeidsmarkt.
Denk ten eerste aan "mensenwerk", ofwel werk waarbij interactie tussen mensen, communicatie en interpersoonlijke vaardigheden belangrijk zijn. Deze zijn vooral nodig in leidinggevende functies, maar ook in commerciële functies zoals sales.
Ook werk in de zorg blijft werk voor mensen, hoewel automatisering ook daar bepaalde taken kan overnemen en ondersteuning kan bieden. Door de vergrijzing neemt de werkgelegenheid toe in de zorg. Maar ook in de kinderopvang blijven mensen nodig. Robots of andere machines zijn namelijk niet in staat de benodigde "menselijke eigenschappen" over te nemen.
Een tweede categorie van beroepen die niet weg-geautomatiseerd wordt, is fysiek werk in een onvoorspelbare omgeving. Denk aan beroepen als hovenier of tuinman, loodgieter of dakdekker. Omdat elk huis en elke tuin weer anders is, is dit soort fysiek werk nauwelijks te automatiseren. Dat zou zó duur worden dat de investeringskosten niet zouden opwegen tegen de - relatief lage - lonen.
Waar nieuwe technologie ontstaat, zijn altijd nieuwe vaardigheden nodig. Medewerkers moeten niet allemaal kunnen programmeren en ontwikkelen, maar wel met de nieuwe techniek kunnen omgaan.
Volgens McKinsey stijgt de tijd die we op het werk kwijt zijn aan technologische vaardigheden met 40%. Daarbij verzamelen slimme apparaten steeds meer data. Zonder interpretatie hebben we daar niets aan. Medewerkers moeten dus leren deze data te managen, verwerken en in te zetten. We moeten de komende tijd dus een hoop nieuwe dingen leren op de werkvloer!
De Nationale Beroepengids noemt in dit rapport over beroepen van de toekomst ontwikkeling als constante factor om mee te blijven tellen op de arbeidsmarkt. Als medewerker moet je jezelf steeds weer nieuwe vaardigheden aanleren om met de nieuwe techniek te kunnen omgaan. Maar continu leren beperkt zich niet alleen tot medewerker-niveau. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de organisatie. Organisaties houden alleen bestaansrecht als ze de cultuur hebben van een lerende organisatie, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey.
Meer weten over hoe je jouw organisatie future-proof maakt? Download dan nu ons e-book 'Bedrijven in 2030; survival of the most adaptive'.