Hakar: Leuk dat je luistert naar een nieuwe editie van de L&D Talks Podcast. Vandaag gaan we het hebben over medewerkerbetrokkenheid en -activatie. Hoe krijg jij jouw mensen actief aan de slag met leren? Dit doe ik niet alleen. Vandaag schuift mijn collega Mia aan. Mia, zou jij even jezelf willen voorstellen?
Mia: Ja, zeker Hakar, dank dat ik hierbij aanwezig mocht zijn. Ik ben Mia Bijman, 30 jaar, afgestudeerd in bedrijfskunde en nu al bijna drie jaar betrokken bij Studytube als Customer Success Manager. Daarbij schakel ik met ruim 50 organisaties die allemaal bouwen aan een lerende organisatie. Daarnaast ben ik gepassioneerd over marketing en communicatie. Zodoende heb ik ook een marketing- en activatiegids ontwikkeld met Studytube voor klanten om hen beter te betrekken bij leren en ontwikkeling. Vandaar ook dat het thema van vandaag is.
H: Dankjewel en leuk dat je aanschuift. We gaan straks ook wat verder in op die marketing- en activatiegids. Waar ik wel benieuwd naar ben, wat ik eigenlijk altijd aan de gasten vraag, wat is jouw passie is voor learning and development? Wat voor learner ben jij of was jij? Is dat veranderd in de loop van de tijd?
M: Ja, leuke vraag. Ik heb natuurlijk wel een papiertje op zak, maar ik merk eigenlijk dat de praktijk mij toch wel de meest waardevolle lessen heeft gebracht. Het leren stopt eigenlijk niet zodra je de schoolbanken verlaat. Sterker nog, dan begint het eigenlijk. Dan moet je het allemaal in praktijk brengen. En ja, daar heb ik eigenlijk wel passie voor. En ik vind het ook erg, erg leuk dat de organisaties met wie wij werken daar dus ook heel druk mee bezig zijn. Daar ook in geloven. Dus ja, het papiertje is belangrijk. Mooi rugzakje, maar je moet het wel allemaal kunnen toepassen in praktijk.
H: Ja, zeker herkenbaar. Ik vond school altijd niet zo super leuk. Eigenlijk sinds ik ben gaan werken, vond ik leren en ontwikkelen veel leuker, omdat ik het beter snapte hoe ik het dan ging toepassen en dergelijke. Ik zei het net al, we gaan het hebben over medewerkers, betrokkenheid en activatie. En die spelen beide een cruciale rol in het succes van leer- en ontwikkelingsinitiatieven binnen organisaties. Want betrokken medewerkers zullen eerder aan de slag gaan met leren en ontwikkelen. En kunnen dan ook goed bijdragen aan organisatiedoelstellingen en dergelijke. Wat betekent medewerkersactivatie en betrokkenheid voor jou in de context van leren en ontwikkelen?
M: Voor mij betekent dit dat een medewerker echt actief aan de slag gaat met zijn eigen persoonlijke, maar ook professionele loopbaan. Nieuwsgierigheid om nieuwe kennis op te doen en ook in tijden waarin dingen heel snel veranderen, ook daarin wendbaar te kunnen zijn. Dus je wendbaar te kunnen opstellen en ten eerste misschien zelfs nog wel echt een positieve houding te hebben ten opzichte van ontwikkeling.
H: Ja, interessant. En het is natuurlijk een reden waarom we hier ook zitten. Ik denk dat we wel gezien hebben dat het een uitdaging is voor organisaties om die medewerkerbetrokkenheid hoog te houden en actieve medewerkers te hebben die aan de slag gaan met leren. Wat zijn de uitdagingen die jij tegenkomt bij onze klanten?
M: Ja, absoluut. Als ik spreek met L&D professionals, dan zie je toch wel altijd dat er twee onderwerpen ter sprake worden gebracht die leren en activatie wel belemmeren. En de eerste daarvan is het draagvlak vanuit het MT, de betrokkenheid van de organisatie en de middelen die zij beschikbaar stellen om het hele L&D plan uit te rollen. En daarnaast de motivatie die soms afwezig is van de medewerker zelf. Hoe gaan we daarmee aan de slag? En als we dan nu even inzoomen op die twee en beginnen met organisatie, dan zie je inderdaad dat de betrokkenheid van het MT, de visie die zij uitdragen, de middelen die zij aanbieden echt wel cruciaal zijn voor het succes. En uit ervaring blijkt wel dat heel veel organisaties graag een lerende organisatie zouden willen bouwen. Maar er zijn er eigenlijk maar weinig die er echt handen en voeten aan geven. En dat verrast me toch wel vaak. En dan zie je als het inderdaad om het eerste gaat, dan zie je dat het toch vaak een praatje voor de bühne wordt. En daar moet je wel een beetje voor oppassen.
H: Zeker. Dus de intentie is er wel vanuit de organisaties? Ja. In de praktijk vertaalt het niet altijd in dat het ook daadwerkelijk gebeurt.
M: Precies, ja. En ik wil ook niet zeggen dat dat makkelijk is, maar het is inderdaad wel belangrijk dat je daar stappen toe zet. Dus dat zijn er inderdaad wel weer organisaties ook die dan de stap hebben gezet om een leeroplossing aan te schaffen. Maar ook dan realiseer je wel dat het een middel blijft en geen doel op zich. Op het moment dat je een leeroplossing hebt aangeschaft, dan is het alsnog belangrijk dat je content hebt die aansluit bij de doelgroep. Content is daarin echt koning. Dat zie je ook in het succes van Netflix.
H: Zeker weten.
M: Ja, dat zou je dan misschien ook nog moeten aankopen. Je wilt dat leren en ontwikkeling ook verweven wordt in de dagelijkse praktijk. En daarvoor heb je natuurlijk een goed beleid nodig. Dus er komt echt wel meer bij kijken. En ja, het gevaar wat er dan ontstaat, ook bij organisaties, is dat ze dan bang zijn dat de performance eronder lijdt. Omdat bijvoorbeeld medewerkers ineens aan de slag gaan tijdens werktijd met leren en ontwikkeling. Of dat er ineens veel budget wordt uitgegeven aan een externe training. Maar wacht even, dat had ik niet bedacht. En dan is de vraag van, zijn die zorgen nou echt terecht? En moeten we ons daar nou echt druk om maken? Maar als je echt kijkt vanuit de bril vanuit de organisatie, het MT, dan zie je toch vaak dat zij het liefst zo snel mogelijk rendement halen uit de investering die er wordt ingestoken.
H: Werkt het ook zo bij leren en ontwikkelen? Is dat iets wat je direct kan? In sommige gevallen misschien wel, maar in veel gevallen ook weer niet, toch?
M: Ja, vaak heb je er toch wel echt een lange adem voor nodig. Dan zie je inderdaad niet direct resultaten. Maar wat ik dan toch wel zou zeggen is, probeer als organisatie en misschien zelfs ook als L&D-afdeling, als je het beleid maakt, eerst uit te zoomen en te kijken naar wat zijn nou de strategische doelstellingen die je hebt als organisatie. Om even een voorbeeld te benoemen, bijvoorbeeld Bruynzeel Keukens. Zij voeren met verkoopmedewerkers heel veel verkoopgesprekken. Zij merkten in de praktijk dat de sales een beetje achterbleven, omdat er heel erg veel kortingen werden weggegeven. Wat zij hadden bedacht met de leeroplossing, is om een leertraject aan te bieden voor deze verkoopmedewerkers om hen echt tot een sterke verkoopadviseur op te leiden. Door het volgen van dit leertraject heeft dat hen geholpen om sterker in hun rol te staan. Het resultaat daarvan was dat ze ook minder kortingen weggaven. Het is echt een win-win-win situatie, omdat de klant dus beter geïnformeerd is, een betere aankoop kan maken daardoor. Het bedrijf heeft er natuurlijk zelf ook baat bij, omdat ze meer omzet binnenhalen. En de medewerker zit ook lekker in zijn vel.