Diploma’s als enige maatstaf voor kwalificaties raken achterhaald. Wat écht telt, is wat medewerkers kunnen: hoe hebben zij hun vaardigheden ontwikkeld? Dit wordt op de arbeidsmarkt echter nog weinig weerspiegeld; vacatures blijven grotendeels vragen om formele scholing. En dat zorgt ervoor dat talent buiten de deur gehouden wordt. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de meest geschikte kandidaten de benodigde skills op andere manieren hebben verworven. Maar hoe maak je de omslag naar een ‘skills first’ benadering? In dit artikel bespreken we hoe HR en L&D deze cultuurverschuiving van binnenuit kunnen stimuleren.
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de arbeidsmarkt steeds meer draait om vaardigheden, maar helaas mist 58 procent van de werknemers momenteel de skills die zij nodig hebben om hun werk goed uit te voeren. Dit komt met name door snel ontwikkelende technologieën. Traditionele diploma’s geven hierdoor een steeds minder betrouwbaar beeld van iemands werkelijke capaciteiten.
Een gebrek aan skills onder medewerkers belemmert vanzelfsprekend het organisatiesucces. Maar liefst 75 procent van de CEO’s geeft aan dat zij ‘skill gaps’ als grootste bottleneck voor groei ervaren. Wil je deze gaps overbruggen, dan heb je een gerichte focus op skills nodig – niet op diploma’s. Je wilt kunnen inzoomen op functie- of rolspecifieke taken en verantwoordelijkheden en daar de juiste talenten aan koppelen op basis van wat zij moeten kunnen. En ontbreken bepaalde vaardigheden? Dan wil je deze met een laser-scherpe focus zo snel mogelijk kunnen ontwikkelen.
Om daar te komen is echter een cultuurverschuiving nodig en deze kan je op verschillende manieren stimuleren met jouw HR- en L&D-strategie. Zo kan je:
Hieronder bespreken we hoe je deze drie tactieken aanpakt, hoe je het leiderschap optimaal betrekt, en welke praktische stappen je kunt zetten om een vaardigheden-gedreven cultuur te creëren.
1. Competentiegericht werven
In plaats van diploma’s als harde eis op te nemen in vacatures, kunnen organisaties hun wervingsproces herzien door in ruil daarvoor juist competenties te benadrukken. Zo kan je in vacatureteksten spreken over specifieke vaardigheden en praktijkervaring, en diploma-eisen achterwege laten. Dit opent de deur voor getalenteerde kandidaten die misschien niet over een formeel diploma, maar wel over de juiste vaardigheden beschikken.
Start met het herdefiniëren van de functies in de organisatie: maak duidelijke competentieprofielen per functie en identificeer de specifieke vaardigheden die in elke rol belangrijk zijn via skill mapping. Zorg ervoor dat deze competenties vervolgens de kern vormen van je vacatureteksten. Dit helpt niet alleen om betere kandidaten te vinden, maar geeft ook een duidelijker beeld van de werkelijke vaardigheden die bijdragen aan succes in elke rol.
Zo zou je voor een marketeer de vacaturetekst bijvoorbeeld als volgt kunnen opstellen:
Jouw uitdaging:
Wat breng je mee?
2. Continu skill-based leren centraal stellen
Skill-gerichte trainingsprogramma’s kunnen medewerkers ondersteunen om de voor hen relevante vaardigheden verder te ontwikkelen. Maar grip krijgen op skill gaps, welke skills je nodig hebt, en hoe de ontwikkeling van skills verloopt, is helaas niet makkelijk. Gelukkig kunnen AI-gedreven leerplatformen, zoals dat van Studytube, hierbij een grote rol spelen. Zo kan je met onze Skill Navigator leertrajecten moeiteloos personaliseren, en krijgen medewerkers precies die leerinhoud aangeboden die past bij hun actuele skill-behoeften. Hierbij wordt rekening gehouden met zowel individuele ambities als de doelstellingen van de organisatie!
Een goede eerste stap naar skill-based leren is het inventariseren van de skills in je organisatie. Vervolgens kan je een skill-gap-analyse uitvoeren: hierbij vergelijk je het overzicht van de huidige vaardigheden binnen je team of organisatie met de vaardigheden die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te bereiken. Zo krijg je inzicht in welke skills ontbreken of verder ontwikkeld kunnen worden.
3. Evaluatie- en promotieprocessen op vaardigheden richten
De focus op vaardigheden moet niet ophouden bij werving en training. Ook in beoordelings- en promotieprocessen moet bekwaamheid leidend zijn. Praktisch betekent dit dat organisaties competentiegerichte evaluaties kunnen invoeren, waarbij vaardigheden worden gemeten en gewaardeerd als doorslaggevende factor voor doorgroei binnen het bedrijf.
Overweeg om een leerplatform in te zetten dat de voortgang van skill-ontwikkeling voor zowel medewerkers als hun managers en HR eenvoudig inzichtelijk maakt. Platforms zoals Studytube bieden functies waarmee je niet alleen leertrajecten kunt personaliseren, maar ook individuele vaardigheidsontwikkeling kunt volgen. Zo kunnen medewerkers zelf zien welke stappen ze al hebben gezet en welke vaardigheden ze nog kunnen ontwikkelen, terwijl managers en HR eenvoudig kunnen monitoren wie klaar is voor de volgende stap.
Dit maakt het makkelijker om evaluaties en promoties objectief te baseren op daadwerkelijke vaardigheidsontwikkeling, wat de kans op eerlijke doorgroeimogelijkheden vergroot.
Een verandering die door de hele organisatie gedragen moet worden, heeft steun van het leiderschap nodig. Wanneer leidinggevenden de cultuurverschuiving naar een vaardigheden-gedreven organisatie actief ondersteunen, wordt dit veel krachtiger. Leiders zijn immers degenen die deze nieuwe standaard kunnen verankeren en uitdragen. Hieronder vind je daarom een belangrijke tip en enkele praktische stappen waarmee je leiders actief betrekt.
Om leiders actief bij de transitie naar een vaardigheden-gedreven cultuur te betrekken, kun je leerdoelen en mentorrollen opnemen in hun eigen ontwikkelingsplannen en evaluatiecriteria. De volgende vier concrete stappen helpen je daarbij:
Met deze aanpak kunnen leiders actief bijdragen aan de nieuwe skill-gerichte cultuur, en geven ze het juiste voorbeeld aan hun teams!
Met de voorgaande inzichten en tips, kun je gericht aan de slag om een vaardigheden-gedreven cultuur op te bouwen binnen je organisatie. Samengevat zullen de onderstaande drie concrete stappen je helpen om deze verandering te verankeren:
Begin met een analyse van de vaardigheden die momenteel aanwezig zijn in de organisatie en welke vaardigheden nodig zijn voor de toekomst. Dit helpt om een duidelijk beeld te krijgen van waar ontwikkelingskansen liggen en waar eventuele hiaten opgevuld moeten worden.
Platforms zoals Studytube bieden medewerkers gepersonaliseerde skill-based leermogelijkheden, waardoor ze continu de juiste skills kunnen blijven ontwikkelen. Dankzij slimme AI-integratie kan de inhoud worden afgestemd op individuele behoeften en functiespecifieke skills. Met Studytube kan je ieders skill-ontwikkeling bovendien moeiteloos volgen, zodat je waar nodig makkelijk kunt bijsturen en optimaal van alle aanwezige skills gebruik kunt maken.
Leiders kunnen een mentorrol aannemen en ervoor zorgen dat elke afdeling zich aan de nieuwe normen houdt. Een leiderschapsprogramma waarin leiders worden gecoacht om vaardigheden centraal te stellen in hun teams, kan helpen om de cultuurverandering te waarborgen.
Organisaties die een cultuur creëren waarin vaardigheden centraal staan, zullen veerkrachtiger en innovatiever zijn. Door diploma’s niet langer als enige maatstaf te hanteren, kan je ervoor zorgen dat je talent binnenhaalt met skills waarmee je bestaande skill gaps binnen je organisatie overbrugt. En met gerichte skill-ontwikkeling dankzij skill-based leren kan je je medewerkers continu klaarstomen voor de toekomst.
Wil jij vandaag nog de eerste stap zetten richting een ‘skills first’ cultuur? Download dan nu ons e-book ‘6 tips om je skill-based leerstrategie te laten slagen’.